Opóźnia się rozpoczęcie budowy tunelu Kolei Dużych Prędkości w okolicy Łodzi - dowiedział się dziennikarz RMF FM. Pociągi mają rozwijać tam prędkość powyżej dwustu kilometrów na godzinę i jeździć przede wszystkim do Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli planowanego największego lotniska w Polsce między Łodzią a Warszawą.
W styczniu prezes spółki CPK Mikołaj Wild zapowiadał na antenie RMF FM, że budowa tunelu Kolei Dużych Prędkości ruszy na początku roku. Tunel będzie rozpoczynać się na Łodzi Fabrycznej, a kończyć pod Łodzią. Początek roku rozumiem jako pierwszą połowę 2023 roku i to wydaje się realnym scenariuszem - mówił kilka miesięcy temu Mikołaj Wild.
Dzisiaj prezes spółki CPK przyznał w rozmowie z naszym dziennikarzem, że tego scenariusza nie uda się zrealizować.
Prace nad tunelem ruszą, gdy dokonamy wyboru wykonawcy. Odbył się dwa przetargi, trwa trzeci przetarg, oczekiwania nasze rozminęły się z oczekiwaniami wykonawców. Zależy nam na terminie, nie będziemy działać pod dyktatem wykonawców, których propozycje cenowe uważamy za nierynkowe. Cierpliwie czekamy na rozstrzygnięcie kolejnego przetargu. Mówimy o perspektywie najbliższych miesięcy - przyznaje Mikołaj Wild.
Jak zaznaczył, "rynek reaguje na nasze zapowiedzi w mediach i podwyższa ceny". Naszą ambicją jest realizować inwestycje w sposób rynkowy, bez kompromisów z jakością. Mam nadzieję, że to wydarzy się do wakacji. Przy tak skomplikowanych programach jak CPK trzeba analizować różne scenariusze, także takie, w których część inwestycji jest realizowana szybciej, inna wolniej. Jesteśmy gotowi na każdy scenariusz - powiedział RMF FM Mikołaj Wild.
Równolegle, w trzecim kwartale tego roku w Baranowie, między Łodzią a Warszawą, wbita ma zostać pierwsza, symboliczna łopata pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Te prace mają ruszyć na gruntach, które spółce CPK udało się kupić dzięki Programowi Dobrowolnych Nabyć gruntów pod budowę CPK. W kwietniu zakończył się etap zgłaszania się do tego programu.
Według planów rządu Centralny Port Komunikacyjny ma być gotowy w 2027 roku, a pierwszy samolot ma wylądować tam w 2028 roku.
W sobotę minął termin składania uwag do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie w sprawie decyzji środowiskowej dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CPK spodziewa się wydania tej decyzji dla inwestycji w najbliższych miesiącach.