Baśń i mit faustyczny na miarę naszych czasów - to nowa propozycja Teatru Wielkiego w Łodzi. "Faust" w tej interpretacji to podróż do świata futurystycznej fantazji o społeczeństwie przyszłości. Premierowy pokaz w sobotę, 17 czerwca.

Opera "Faust" to pełna magii i metafizyki baśń dla dorosłych, w której dylemat egzystencjalny głównego bohatera przedstawiony jest na tle opowieści o społeczeństwie czasów wojny. Ludzie pomimo historycznych okoliczności wciąż chcą się bawić, kochać i szukają oparcia oraz etycznego kompasu w prostych wykładniach ludowej moralności i religijnych dogmatach.

Interpretacja "Fausta" na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi opiera się na ambicji wysnucia baśni i mitu faustycznego na miarę naszych czasów. To podróż w świat dystopii, świat futurystycznej fantazji o społeczeństwie przyszłości.

Łódzki spektakl jest utrzymany w konwencji baśni, ale społeczna gorzka obserwacja powoduje, że jest to sztuka dla dorosłego widza - zapowiada dyrektor Teatru Wielkiego i kierownik muzyczny - Rafał Janiak.

W oparciu o obserwację współczesnego świata: toczącej się za naszą granicą wojny, kryzysów klimatycznych, postępującej ponownej militaryzacji społeczeństw i ich polaryzacji  - wyłania się opowieść o nowym porządku, społeczeństwie końca lat 30. XXI. To obraz ludzi z doświadczeniem niszczących ziemię zbrojnych konfliktów militarnych, którzy jednoczą się w ściśle skodyfikowanych, kontrolowanych wspólnotach i starają się poradzić sobie, dostępnymi metodami, z grozą otaczającego świata.

Główny bohater, Faust to lekarz - patolog zajmujący się ofiarami wojny. Jego praca spowodowała, że jest pogrążony w wielkim zwątpieniu, co do natury człowieka, sensu własnej pracy. Przytłacza go rozmiarem katastrofy, którą widzi w świecie.

Doświadczenie magicznej przemiany i podróż, w której szuka Małgorzaty, to rodzaj wolterowskiej podróży inicjacyjnej. Wtedy bohater podczas wędrówki odkrywa prawdy dotyczące natury świata.

Z kolei Małgorzata - właściwa bohaterka dramatu rozgrywającego się w operze - jest przedstawiana w łódzkiej odsłonie w scenerii swojego ogrodu, który stał się jednym z ważniejszych symboli spektaklu. W minimalistycznym ogrodzie Małgorzaty znajduje się prawdopodobnie ostatnie na Ziemi drzewo - jabłoń.

Drzewo to symbol kuszenia przez szatana, ale też czystości Małgorzaty, jej naturalności prostoty i niewinności. Po jej porzuceniu przez Fausta nagie drzewo pokrywa się śniegiem, a na końcu... - tak o pomyśle na realizację opery mówi reżyserka spektaklu - Ewa Rucińska.

Jak zakończy się ta historia, warto przekonać się samemu. Kierownictwo muzyczne nad tą sztuką sprawuje Rafał Janiak.

Pierwszy spektakl w sobotę (17 czerwca) o godz. 19.

Realizatorzy:

  • Kierownictwo Muzyczne - Rafał Janiak
  • Reżyseria - Ewa Rucińska
  • Dekoracje - Agata Skwarczyńska
  • Kostiumy - Arkadiusz Ślesiński
  • Choreografia - Aleksandra Osowicz
  • Reżyseria Świateł - Paulina Góral
  • Multimedia - Artur Sienicki
  • Współpraca Muzyczna - Michał Kocimski, Marta Kosielska
  • Przygotowanie Chóru - Maciej Salski
  • Asystenci Reżysera - Adam Grabarczyk, Waldemar Stańczuk
  • Inspicjenci - Andrzej Kowalik, Zbigniew Pawełczyk
  • Obsada:
  • Doktor Faust - Nazari Kachala, Dawid Kwieciński, Irakli Murjikneli
  • Mefistofeles - Wojciech Gierlach, Grzegorz Szostak, Robert Ulatowski
  • Małgorzata - Patrycja Krzeszowska, Aleksandra Orłowska, Anna Wierzbicka
  • Walenty - Arkadiusz Anyszka, Łukasz Motkowicz
  • Wagner - Nikhil Goyal, Jan Szurgot, Witold Tomczyk
  • Siebel - Agnieszka Makówka, Katarzyna Nowosad
  • Marta Schwerlein - Bernadetta Grabias, Olga Maroszek
  • Stary Faust - Krzysztof Dyttus, Marcin Ciechowicz
  • Chór, Balet, Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi