Zmiany w organizacji ruchu na ul. Maratońskiej w Łodzi przy budowie komory startowej dla drugiego tunelu Kolej Dużych Prędkości. Będą spore zmiany dla kierowców dziś (14 czerwca) od północy.
Na łódzkim osiedlu Retkinia budowana jest komora startowa dla drugiego kolejowego tunelu pod miastem. To pierwsza część Kolei Dużych Prędkości, które powstają w Polsce.
U zbiegu ul. Maratońskiej z Obywatelską w Łodzi trwa budowa komory startowej, w której drążenie tunelu rozpocznie tarcza TBM. Tunel przebiegać będzie od Retkini po dworzec Fabryczny.
Na budowie właśnie dobiega końca pierwszy etap prac. Od soboty (15 czerwca) będą zmiany w organizacji ruchu, aby przystąpić do robót po południowej stronie ul. Maratońskiej.
Spowoduje to spore zmiany dla kierowców - uprzedza Tomasz Andrzejewski z łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu. W obydwu kierunkach ruch będzie odbywać się jezdnią, obecnie zamkniętą.
Tunel Kolei Dużych Prędkości będzie miał długość 4,6 km. Wykonywany będzie tarczą TBM, która umożliwia bezpieczne i bezkolizyjne przejście pod istniejącą infrastrukturą miejską.
Łódzka tarcza dla tunelu Kolei Dużych Prędkości będzie miała największą średnicę (ok. 14 metrów) spośród dotychczas realizowanych inwestycji kolejowych z użyciem maszyn TBM w Polsce. Ta inwestycja będzie też najdłuższą trasą podziemną wykonaną jednym odcinkiem.
Łódzki tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta, szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna.
Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na Retkini w sąsiedztwie istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzona zostanie na zachód województwa - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.