Po dziewięciu miesiącach przestoju, maszyna do drążenia tuneli Katarzyna, w piątek rozpoczęła prace pod Łodzią. Pierwsze pociągi przejadą pod miastem w kierunku Poznania i Wrocławia w grudniu 2026 roku.

Katarzyna to tak zwany TBM (ang. tunnel boring machine), czyli maszyna drążąca tunel.

Będzie pełnił funkcję metra

To najważniejsza inwestycja kolejowa w Polsce. Ma niezwykłą wagę dla układu transportowego w kraju. Tunel średnicowy pod Łodzią wypełni lukę transportową, jaka funkcjonuje w naszym państwie od XIX wieku - mówił w piątek minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Dodał, że na tej inwestycji zyskają nie tylko pasażerowie pociągów dalekobieżnych. Dzięki budowie kilku podziemnych przystanków w centrum Łodzi, tunel będzie pełnił funkcję metra.

Katarzyna i Faustyna w akcji

Niezależnie od zatrzymanej przed rokiem budowy dwutorowego tunelu pod ścisłym centrum Łodzi, druga - mniejsza - tarcza Faustyna drąży cztery jednotorowe tunele rozprowadzające ruch pociągów w kierunku Sieradza (linia na Wrocław) i Kutna (Poznań, Toruń). Powstają też konstrukcje trzech poziemnych stacji - Śródmieście, Polesie i Koziny.

Tarcza TBM Katarzyna, która ponownie drąży tunel, pracuje na głębokości ok. 25 m pod powierzchnią gruntu i kilkanaście metrów pod kamienicami. Ma wykonywać do kilkunastu metrów konstrukcji na dobę. Na jej trasie kończą się zabezpieczenia budynków, a ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców na czas drążenia tunelu, lokatorzy będą wyprowadzani do jednego z czterech wynajętych hoteli.

Najważniejsza inwestycja w mieście

Zgodnie z harmonogramem prac, Katarzyna ma przebić się do stacji Łódź Śródmieście w grudniu br., a w marcu 2025 dotrze do komory po zachodniej stronie Dworca Fabrycznego. Kolejne miesiące wykonawca poświęci na wykończenie i wyposażenie tunelu tak, żeby zakończyć inwestycję w czerwcu 2026 r. Po półrocznych testach w grudniu 2026 r. pierwsze pociągi mają pojechać tunelem średnicowym pod miastem.

Na to, żeby znaleźć się w tym miejscu, gdzie tarcza wejdzie pod historyczne centrum Łodzi, czekałam siedem lat. Jak ważna dla nas jest ta inwestycja świadczy fakt, że potrafiliśmy dostosować całe życie miasta do tego, żeby budowa przebiegała jak najszybciej - powiedziała prezydent Łodzi, Hanna Zdanowska.

Do Warszawy w godzinę

Jak mówił Dariusz Joński, europoseł, wieloletni przewodniczący Łódzkiego Zespołu Parlamentarnego, tunel doprowadzi do rewolucji w transporcie kolejowym w regionie, ale też w skali kraju, podróż z Łodzi do Warszawy skróci się do 60 minut, a pociągi będą mogły kursować na tej trasie co pół godziny.

Tunel średnicowy pod Łodzią to pierwszy z dwóch, które mają przeciąć miasto. Będzie służył kolei aglomeracyjnej i dalekobieżnej.