Krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne poinformowało o modernizacji kolejnej puli tramwajów. Chodzi o dwukierunkowe wagony GT8N używane wcześniej w Niemczech. Przewoźnik skierował właśnie na trasę 29. wagon tego typu. Przydatne są głównie na remontowanych liniach, gdzie nie ma możliwości zawrócenia na pętli.
Pod koniec 2021 roku krakowskie MPK zakończyło autorski program modernizacji 28 wagonów tramwajowych GT8 zakupionych w latach 2009-2013 w Duesseldorfie w Niemczech. W listopadzie 2022 roku miasto kupiło kolejnych pięć takich wagonów, z których trzy przeznaczono do gruntownej modernizacji i skierowania na trasy.
To już 29. wagon GT8N, który ma w swojej flocie MPK. Wszystkie zostały sprowadzone z Duesseldorfu i przeszły modernizację w Stacji Obsługi i Remontów MPK - przekazał Marek Gancarczyk, rzecznik krakowskiego MPK. Pierwszy tramwaj z tej puli wozi już pasażerów na trasie. W planie jest jeszcze oddanie do użytkowania dwóch kolejnych zmodernizowanych wagonów GT8N - dodaje.
Pasaerw wozi ju kolejny dwukierunkowy tramwaj GT8N z nisk podog w czci rodkowej, ktry przeszed modernizacj w Stacji Obsugi i Remontw MPK. Ten typ wagonw jest obecnie potrzebny ze wzgldu na prowadzone prace uniemoliwiajce dojazd do ptli Wzgrza Krzesawickie. pic.twitter.com/Q904lBGsnq
MPK_KrakowMarch 13, 2024
Dzięki nowym inwestycjom MPK tramwaje zyskały umiejscowioną w środku pojazdu niską podłogę wraz ze specjalną platformą umożliwiającą wsiadanie i wysiadanie osobom z niepełnosprawnościami. Zainstalowano także system klimatyzacji, nowe siedzenia, monitoring oraz antypoślizgową wykładzinę na podłodze.
Zachowano przy tym możliwość dwukierunkowej jazdy wagonów. Zdaniem władz miasta wagony mogą być wykorzystywane podczas remontów lub budowy nowych torowisk, gdy nie ma możliwości dojazdu do pętli.
Wszystkie unowocześnione wagony mają ponad 26 m długości i jednocześnie mogą przewieźć prawie 200 pasażerów.
Krakowskie MPK ogłosiło już przetarg na zakup do 30 nowych dwukierunkowych tramwajów o długości ponad 30 m.
Realizacja tego kontraktu będzie jednak czasochłonna. Mieszkańcy Krakowa będą musieli czekać od dwóch do trzech lat. Stąd decyzja MPK, aby nie rezygnować z projektu modernizacji wagonów sprowadzonych z Duesseldorfu - dodał rzecznik Gancarczyk.