Poniedziałek, 4 września przyniósł prawdziwą rewolucję dla mieszkańców północnych dzielnic Krakowa. Od dzisiaj mieszkańcy Górki Narodowej i osiedli położonych na północ od ul. Opolskiej mogą skorzystać z tramwaju. Sukces jednak szybko przerodził się w serię awarii, które unieruchomiły tramwaje na wiele minut.

REKLAMA

Pierwsze kursy, pierwsi pasażerowie i pierwsze... awarie. To wszystko ma już za sobą nowa krakowska linia tramwajowa na Górkę Narodową.

Do takich sytuacji dochodzi w związku z bardzo dużym natężeniem ruchu. W tym rejonie tramwaje kursują co trzy minuty. Momentami sieć jest przeciążona i wybija bezpiecznik. Nasi wykonawcy, wspólnie z MPK robią wszystko, by takie sytuacje w przyszłości się nie powtarzały

- mówił w rozmowie z RMF FM Jan Machowski, rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Po godzinie 14 MPK w Krakowie poinformowało o awarii sieci trakcyjnej. Tramwaje do Górki Narodowej zawracają na pętli Krowodrza Górka, a za odwołane składy kursuje zastępcza komunikacja autobusowa.

#utrudnienia_mpk Tramwaje nie kursuj do Grki Narodowej - uszkodzenie sieci trakcyjnej. Tramwaje zawracaj na ptli Krowodrza Grka. Za tramwaje uruchamiana jest komunikacja autobusowa zastpcza.

MPK_KrakowSeptember 4, 2023

Pierwszy dzień nowej linii tramwajowej

Od rana na północy miasta słychać było dźwięk pojazdów przejeżdżających po nowym torowisku, a mieszkańcy przyznają, że nowa linia tramwajowa jest dla nich ogromnym ułatwieniem.

Ułatwiony dojazd do szkoły, tylko 16 minut więc bardzo się cieszę - mówiła reporterowi RMF FM jedna z pierwszych podróżnych.

To jest bardzo ważna inwestycja, ona przybliża około 35 tys. mieszkańców tego regionu możliwość bezkolizyjnego dojazdu do centrum miasta. Skraca to przejazd w sposób nieprawdopodobny. Mogą zrezygnować z pojazdów samochodowych, a to z kolej poprawia jakość środowiska, jakość powietrza. Myślę, że to wszystko będzie zmieniało krajobraz tego miejsca - mówił dla RMF FM wiceprezydent Krakowa, Andrzej Kulig.

Prezydent podkreślił, że to nie koniec inwestycji, które ułatwią komunikację w północnych dzielnicach Krakowa. Przed długich parę lat mieszkańcy tego regionu cierpieli przez niedogodności związane z transportem, z poruszaniem się, z kurzem, z brudem, za co mogę tylko jeszcze raz przeprosić. Inwestycji w mieście niestety nie da się inaczej zrobić - dodał Kulig.

Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju Miejskiego na trasie Krowodrza Górka - Górka Narodowa rozpoczęła się w lipcu 2020 roku.

Pierwszy etap inwestycji skupiał się głównie na robotach związanych z budową i przebudową instalacji podziemnych. Kolejny etap obejmował budowę nowej infrastruktury. Związanej głównie z linią kolejową, ale też z przebudową dróg, ścieżek rowerowych i chodników.

Już od jesieni zeszłego roku pasażerowie mogą korzystać z nowej pętli tramwajowej "Krowodrza Górka". Od maja tego roku dostępny jest też tunel wzdłuż ul. Opolskiej.

Aby tramwaj mógł sprawnie pokonać nową trasę, powstały liczne konstrukcje inżynierskie: układ estakad nad potokiem Sudół, most nad rzeką Białucha, przepust nad potokiem Bibiczanka, wiadukt kolejowy na linii nr 95 pomiędzy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej a ul. Bociana i specjalna konstrukcja betonowa, tzw. wanna na Górce Narodowej.

Nowa linia tramwajowa ma zachęcić mieszkańców północnych dzielnic Krakowa i ościennych gmin do korzystania z komunikacji zbiorowej. Do dyspozycji oddane zostanie 660 miejsc na parkingach P+R. Dostępne są już dwa z nich - przy pętli "Krowodrza Górka" i przy ul. Pachońskiego.

Szacuje się, że z nowej linii tramwajowej korzystać będzie nawet 30 tys. osób.

Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (etap III) na odcinku Krowodrza Górka - Górka Narodowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą to aktualnie koszt rzędu 600 mln zł. Projekt realizowany jest przy wsparciu z Unii Europejskiej oraz rządu RP. Dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 wynosi 184 mln zł, a 38 mln zł miasto dostało na realizację zadania w ramach rządowego programu wsparcia przygotowań III Igrzysk Europejskich w 2023 r. Łączny koszt dofinansowania zewnętrznego to ok. 222 mln zł.