Od października 2022 r. przez ściany tuneli Trasy Łagiewnickiej w Krakowie przecieka woda, ale nie wpływa to na bezpieczeństwo korzystania z tuneli. Wady zostaną usunięte w ramach gwarancji – poinformowała spółka Trasa Łagiewnicka.
"Przesiąkanie wody przez ściany tuneli Trasy Łagiewnickiej zostało stwierdzone i jest obserwowane a także ewidencjonowane przez pracowników spółki sukcesywnie od października 2022 r. Stwierdzone przecieki w żaden sposób nie wpływają na bezpieczeństwo korzystania z tuneli. Zaobserwowane w trakcie przeglądów miejsca przesączania wody zostaną usunięte w ramach gwarancji przez wykonawcę inwestycji po ustabilizowaniu się warunków pogodowych" - poinformował spółka Trasa Łagiewnicka, cytowana w środę przez Urząd Miasta Krakowa.
Jak przekazała spółka, technologia usuwania przecieków i przesączenia wody polega na zastosowaniu iniekcji wgłębnej preparatami uszczelniającymi. Wady będą usuwane po ustabilizowaniu się warunków pogodowych. Aby naprawa była skuteczna, średniodobowe temperatury powietrza wewnątrz tuneli muszą utrzymywać się powyżej 5 st. Celsjusza. Wraz z wykonaniem uszczelnień wykonawca wymieni również okładziny ogniochronne ścian tuneli w miejscach, gdzie powstały zawilgocenia i nacieki.
Większość prac planowana jest w godzinach nocnych, aby ograniczyć niedogodności dla kierowców.
Spółka przypomniała, że część tuneli ze względu na ograniczone możliwości terenowe i lokalizację w obszarach o intensywnej zabudowie realizowane było z pominięciem wykopów szerokoprzestrzennych w technologii ścian szczelinowych wykonywanych w gruncie silnie nawodnionym. Wykonanie ścian żelbetowych w tej technologii oraz w warunkach gruntów o dużym zróżnicowaniu plastycznym poniżej zwierciadła wód gruntowych - jak podała spółka - obarczone jest ryzykiem występowania na późniejszym etapie eksploatacji sączenia się wody przez ściany, które pojawiają się w miarę zmiany poziomu zwierciadła wód gruntowych na zewnątrz tunelu.
Trasa Łagiewnicka została uruchomiona w sierpniu 2022. Budowa tej 3,5-km arterii na południu miasta, łączącej Kurdwanów z Ruczajem, trwała od 2018 r. i kosztowała 840 mln zł.