W poniedziałek politycy władz centralnych i lokalnych wspólnie otworzyli fragment drogi ekspresowej S7 Widoma-Kraków i drogi S52 - Północnej Obwodnicy Krakowa. Obecny na miejscu minister infrastruktury Dariusz Klimczak zadeklarował, że w 2026 r. zostanie oddana pełna obwodnica stolicy Małopolski.
Dzisiaj oddajemy do użytkowania kierowców najważniejszą inwestycję drogową w tym roku w Polsce. Otwieraliśmy już kilka ważnych dróg ekspresowych, jak i nowe odcinki autostrady A2, natomiast żadna z nich nie miała tak ważnego znaczenia dla komunikacji, transportu i funkcjonowania w aglomeracji, jak obwodnica (S52 - PAP) i brakujący odcinek drogi S7 - powiedział szef resortu infrastruktury.
witeczny prezent drogowy dla aglomeracji krakowskiej! Oddalimy do ruchu kolejny odcinek S7 oraz S52 (Pnocna Obwodnica Krakowa), czyli ok. 25 km ekspreswek w ssiedztwie Krakowa, co zrewolucjonizuje komunikacj samochodow w aglomeracji krakowskiej. Wesoych wit pic.twitter.com/0TXbFH2EoQ
DariuszKlimczakDecember 23, 2024
Dodał, że w przyszłym roku oddany zostanie kolejny odcinek obwodnicy S52. Tak, żeby w połowie 2026 domknąć "ring" dookoła Krakowa i żeby Kraków był drugim miastem po Łodzi w Polsce z pełnym "ringiem" - wskazał.
Szef resortu infrastruktury zapewnił ponadto, że budowane będą kolejne drogi i autostrady. Dla mnie wielką ambicją jest, żeby wybudować aglomeracyjną obwodnicę metropolii warszawskiej - powiedział.
Kierowcy mogą jeździć. Udostępniliśmy obie jezdnie tej trasy. Północna Obwodnica Krakowa jest gotowa (...) Ostatnie prace wykończeniowe są w Toniach, ale to jest tylko na odcinku kilkuset metrów - powiedział w rozmowie z RMF24 rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Kacper Michna.
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio
Rozmówca Piotra Salaka wskazywał, że trasa S7 ciągle jest w budowie, ale całą drogę z Warszawy do Krakowa przejedziemy już dwujezdniową trasą.
Dziś rozmawiałem z niektórymi dziennikarzami, mówili, że 40 lat czekają na tę trasę - przyznał Michna.
Odcinek między Widomą i Krakowem był ostatnim budowanym fragmentem S7 na północ od Krakowa w Małopolsce. Po jego oddaniu oba miasta połączyło 270 km nowoczesnej drogi ekspresowej. Według szacunków GDDKiA podróż S7 pomiędzy południową obwodnicą Warszawy i północną obwodnicą Krakowa zajmie teraz około 2,5 godziny, niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej DK7 prowadzącej przez Radom i Kielce.
Szef GDDKiA Paweł Woźniak zaznaczył, że budowa tej drogi nie jest jeszcze w pełni skończona, ponieważ wzdłuż trasy pozostają do zrobienia pewne elementy, m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Dlatego też obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 80 km/h.
Skomunikowanie S7 z S52 zapewni tymczasowa łącznica, która do czasu ukończenia prac w obrębie węzła Mistrzejowice będzie obsługiwała ruch w obu kierunkach. Węzeł Łuczyce będzie zamknięty do połowy 2025 roku, trwają na nim jeszcze prace. Węzeł Raciborowice do momentu oddania węzła Mistrzejowice będzie działał w ograniczonym stopniu - nie będzie można na nim wjechać w kierunku Krakowa ani zjechać na nim, jadąc od strony miasta. Węzeł Mistrzejowice ma zostać w pełni ukończony w połowie 2026 roku - będzie to największy węzeł drogowy w Małopolsce, po jego wybudowaniu zostanie domknięty ring dookoła Krakowa.
W pełni ukończona obwodnica Krakowa będzie liczyła 64,5 km.
Jej oddany w poniedziałek północny odcinek biegnie przez teren miasta wzdłuż północnych granic Krakowa, a także przez gminy Wielka Wieś i Zielonki. Ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku, ale obowiązuje na niej ograniczenie do 100 km/h. Zarządca dróg wprowadził je ze względów bezpieczeństwa, ponieważ z powodu ograniczeń terenowych trasa nie ma parametrów pozwalających na podróżowanie z wyższą prędkością.
W tunelach, ze względu na ich charakter (zakręty w tunelu w Zielonkach, bliskość węzła Batowice w przypadku obiektu w Dziekanowicach), wprowadzono ograniczenie do 80 km/h. Według GDDKiA S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele - Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m).
Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Powstało też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwolą na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km.
Koszt prac to ok. 1,4 mld zł, z czego 789,6 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Odcinek wybudowało konsorcjum Gűlermak (lider), Gűlermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.