W poniedziałek, 8 sierpnia, rozpocznie się najtrudniejszy i najbardziej uciążliwy w tym roku dla kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej, remont w Krakowie. Drogowcy zaczną remont nawierzchni oraz torowiska na Rondzie Matecznego. Ma on potrwać do końca sierpnia, ale może spowodować paraliż komunikacyjny południowej części miasta.
Na Rondzie Antoniego Matecznego wymieniona zostanie nawierzchnia jezdni oraz torowisko.
8 sierpnia rozpoczną się prace na ulicy Kamieńskiego oraz na rondzie Matecznego, są to prace powiązane - mówi Michał Mikołajczyk, zastępca dyrektora Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta w Krakowie.
Przez rondo będzie można przejeżdżać, jak do tej pory - przynajmniej w dzień.
Na ul. Kamieńskiego w dzień będą wykonywane prace brukarskie, a w nocy będą wykonywane prace na rondzie Matecznego polegające na wymianie mas bitumicznych na prawoskrętach, czyli na wlotach do ronda - dodaje zastępca dyrektora.
Poważniejsze utrudnienia zaczną się od niedzieli, 14 sierpnia, kiedy to przez rondo przestaną przejeżdżać tramwaje i od 16 sierpnia, kiedy z kilku pasów - jakie mają w tej chwili do dyspozycji kierowcy - zostanie po jednym i będą objazdy. Te utrudnienia mają potrwać do końca miesiąca.
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video
W pierwszej kolejności rozpoczną się prace brukarskie na ulicy Kamieńskiego i w tym czasie rozpocznie się przygotowanie do prac na rondzie Matecznego. Usuwane będą bariery betonowe, będą wyznaczone nowe przystanki a w godzinach nocnych rozpocznie się wymiana nawierzchni na prawoskrętach, do wlotu na rondo Matecznego”. W tym czasie na ulicy Kamieńskiego i na rondzie pojawią się zwężenia - tłumaczy Mikołajczyk.
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video
Przez tydzień drogowcy będą pracować na prawoskrętach oraz na ulicy Kamieńskiego. 14 sierpnia na ulicy Kalwaryjskiej zbudowana zostanie przełączka na torowisku, tak by mogły tam kursować tramwaje dwustronne. W dniach 14-15 sierpnia (niedziela-poniedziałek) planowane jest wyłączenie ruchu tramwajowego na odcinku Korona – Łagiewniki. Wykonana zostanie wtedy przejazdówka, która umożliwi przejazd tramwajami dwukierunkowymi.
Tramwaj dwukierunkowy zapewni dojazd z Ronda Matecznego do centrum Krakowa. Od strony Łagiewnik, tramwaje będą dojeżdżać do przystanku Rzemieślnicza.
Dopiero 16 sierpnia rozpocznie się główny etap remontu i prawdziwie trudny czas dla kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej. To wtedy rozpoczną się zasadnicze prace na samym rondzie.
W największym skrócie remont ma wyglądać w ten sposób, że zachowany zostanie przejazd w obie strony, pomiędzy ulicą Kamieńskiego a rondem Grunwaldzkim, ale kierowcy będą mieli do dyspozycji tylko po jednym pasie ruchu.
Ruch przełożony zostanie najpierw na tarczę ronda od strony ulicy Wadowickiej, drogowcy będą pracować na rondzie od ulicy Kalwaryjskiej a po tygodniu nastąpi zamiana. Z każdego kierunku wjazdu na rondo, możliwe będą prawoskręty, ale wyłączone zostaną wszystkie lewoskręty.
Jadąc od ulicy Wadowickiej skręcić będzie można tylko w ulicę Kamieńskiego i podobnie z przeciwnej strony ronda, jadąc ulicą Kalwaryjską skręcić będzie można tylko w ulicę Konopnickiej, nie będzie dwukierunkowego przejazdu ze starego Podgórza w stronę Łagiewnik.
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video
Drogowcy nie ukrywają, że w tym czasie najlepiej będzie unikać rejonu ronda Matecznego, przygotowano także objazdy. Jadąc od strony ulicy Zakopiańskiej, z Borku Falęckiego w kierunku Ronda Grunwaldzkiego, w stronę alei Trzech Wieszczów, najlepiej będzie skręcić już w Łagiewnikach, w ulicę Brożka, potem Kapelanką i Monte Cassino dojechać do ronda Grunwaldzkiego.
Dla jadących od strony ulicy Kalwaryjskiej i Starego Podgórza, najlepiej będzie przejechać ulicą Limanowskiego i Powstańców Śląskich do estakady Herberta – Turowicza.
Dla podróżujących od ulicy Kamieńskiego, od strony Prokocimia, najlepiej będzie zjechać na estakadzie Herberta – Turowicza w kierunku Łagiewnik i podobnie jak od ulicy Zakopiańskiej, wybrać trasę przez Kapelankę i Monte Cassino.
Po zakończeniu robót na tarczy ronda – ekipy wrócą na łącznice – w trakcie asfaltowania będą one zamknięte. Dla pojazdów będą wyznaczone objazdy: przy pracach na łącznicy w stronę Tischnera ulicami: Puszkarską, Walerego Sławka, Kamieńskiego, z kolei na tej w stronę Kamieńskiego przez rondo Matecznego.
Całkowity koszt prac ma wynieść 5 milionów złotych. Ekipy budowlane będą tam mogły pracować na trzy zmiany, także nocami. W godzinach nocnych prowadzone mają być przede wszystkim prace na prawoskrętach.
To niejedyny remont w Krakowie. W tym roku miasto wyremontuje rekordowo wiele ulic, m. in. ze środków przyznanych na inwestycje przed Igrzyskami Europejskimi.
Szczyt i kumulacja remontów przypada właśnie na okres wakacyjny. Obecnie prace nakładkowe, czyli wymiana asfaltu, prowadzone są na 20 ulicach, nie licząc innych inwestycji utrudniających przejezdność, m. in. budowy nowej linii tramwajowej do Górki Narodowej czy rozbudowy alei 29 listopada.