Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie podpisał umowy z operatorami hulajnóg elektrycznych, na mocy których możliwe będzie usunięcie nieprawidłowo zaparkowanych jednośladów. Pilotaż obejmie obszar w centrum miasta, nieco wykraczający poza tzw. drugą obwodnicę.
Zasady obowiązują jedynie w centrum miasta w obrębie II obwodnicy. Na tym terenie (wychodzącym przeważnie około kilkudziesięciu metrów poza: Aleje Trzech Wieszczów, ulicę Wita Stwosza, Aleję Powstania Warszawskiego oraz ulicę M. Konopnickiej) wyznaczono 163 punkty mobilności.
Jeśli ktoś zauważy porzuconą w innym miejscu hulajnogę, może to zgłosić na adres mailowy: hulajnogi@ztp.krakow.pl lub dzwoniąc na numer telefonu: 501 678 116. Do zgłoszenia należy załączyć zdjęcie nieprawidłowo zaparkowanego pojazdu.
Zgodnie z zawartą umową aplikacje operatorów do obsługi jednośladów powinny blokować możliwość zakończenia wypożyczenia w innym miejscu, niż w wyznaczonych punktach mobilności.
Za nieprawidłowo zaparkowaną hulajnogę wewnątrz wyznaczonego terenu, czyli taką, która kwalifikuje się do relokacji, będziemy uznawać każdy pojazd, który znajduje się poza wyznaczonym punktem mobilności, oznaczonym liniami i wyraźnym znaczkiem na ziemi - przekazał Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.
Według ZTP każde potwierdzone naruszenie będzie zgłaszane firmie, która na koszt danego operatora odstawi hulajnogę we właściwe miejsce.
Liczymy, że wprowadzone nowe zasady i usługa relokacji pozwolą skutecznie i szybko poradzić sobie z problemem zagracania przestrzeni miejskiej hulajnogami elektrycznymi, należącymi do prywatnych wypożyczalni. Jeśli ten projekt – na razie wprowadzony pilotażowo na 3 miesiące – sprawdzi się, w przyszłym roku będziemy chcieli rozszerzyć go na kolejne obszary miasta" - zapowiedzieli przedstawiciele ZTP.
Przypomnieli oni, że poza obszarem miasta objętym pilotażem hulajnogi należy parkować zgodnie z przepisami ruchu drogowego, czyli możliwie najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, zostawiając przynajmniej 1,5 metra na przejście czy przejazd.