Firma Strabag została wybrana na wykonawcę rozbudowy drogi krajowej nr 94 w Olkuszu - poinformował krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wartość inwestycji to prawie 218 mln zł.

Informację o wyborze inwestycji GDDKiA podała w poniedziałek. Zadaniem wykonawcy będzie m.in. wzmocnienie nawierzchni, budowa wiaduktu, przebudowa skrzyżowań z drogami lokalnymi, a także budowa przejść podziemnych dla pieszych

Procedura wyboru oferty

Jak poinformowano, Strabag był jedną z ośmiu firm lub konsorcjów firm biorących udział w przetargu (pełną listę firm znajdziecie poniżej).

Oferent z najniższą ceną został odrzucony z powodu złożenia niewystarczających wyjaśnień dotyczących jego oferty. Wykonawcy mają 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań.

"W przypadku ich braku wybrany wykonawca będzie zobowiązany do przedstawienia gwarancji należytego wykonania robót. Wtedy będziemy mogli podpisać umowę" - przekazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Szczegóły inwestycji

Inwestycja obejmie 4,4 km trasy w ciągu drogi krajowej nr 94 w Olkuszu.

"Zacznie się na wysokości Grodziska na ul. Staromiejskiej i sięgnie prawie do skrzyżowania ul. Centralnej z ul. Pakuską. Na tym krótkim fragmencie kompleksowo przebudujemy sześć skrzyżowań i dwa przejścia podziemne. Dodatkowo powstanie też kładka dla pieszych łącząca ulice Cegielnianą i Szkolną. Nawierzchnia drogi zostanie wzmocniona tak, aby spełniać wymaganą przepisami nośność 11,5 tony na oś" - informuje GDDKiA.

Jak przekazała Dyrekcja, "na głównym skrzyżowaniu w centrum miasta, pomiędzy ulicami Centralną, Kościuszki i Rabsztyńską, zaplanowano dwupoziomowy węzeł". "Na poziomie gruntu powstanie skrzyżowanie obsługujące ruch lokalny, a pod nim zostanie poprowadzona droga krajowa. Poza tym przebudujemy jeszcze pięć skrzyżowań na DK94 - z ul. Gwarków i ul. Wspólną, z ul. 20 Straconych i ul. Mickiewicza, z ul. Wiejską i ul. Słowackiego oraz z ul. Wyszyńskiego. Wszystkie te skrzyżowania będą miały sygnalizację świetlną. Na skrzyżowaniu z ul. Długą i Kruszcową powstanie rondo turbinowe" - czytamy na stronie internetowej krakowskiego oddziału GDDKiA.

Na przeprowadzenie wszystkich prac wykonawca będzie miał 24 miesiące, nie licząc przerw zimowych trwających od połowy grudnia do połowy marca

Jak podkreśla Dyrekcja, powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i pieszo-rowerowe, ekrany akustyczne, a także poprawione zostanie odwodnienie tego terenu. "Przebudujemy również niektóre drogi lokalne wzdłuż DK94, powstaną też dodatkowe jezdnie wzdłuż drogi krajowej" - dodaje GDDKiA.

Droga krajowa nr 94 jest jedną z pięciu dróg (obok A4 Katowice - Kraków, DK44 Tychy - Kraków, DK79 Kraków - Jaworzno i DW780/DW934 Kraków - Mysłowice) zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską. Badania Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzone w latach 2020-2021 wskazują, że przez Olkusz przejeżdża drogą krajową nr 94 codziennie prawie 33 tysiące pojazdów.

Kto przystąpił do przetargu?

Oto pełna lista firm, który wzięły udział w przetargu na rozbudowę dk nr 94:

  • Konsorcjum firm: NDI, NDI Sopot, Masfalt, Drogomex - 217 462 971,12 zł 
  • Strabag - 217 661 055,99 zł 
  • Konsorcjum firm: Porr, Drogopol - 250 083 405,91 zł 
  • Konsorcjum firm: Mirbud, Kobylarnia - 254 537 267,82 zł 
  • Mota-Engil Central Europe - 268 148 960,65 zł 
  • Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - 295 103 681,44 zł 
  • Budimex - 297 415 965,54 zł 
  • Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa, Colas Polska - 309 552 309,06 zł