Prof. Andrzej Szarata został wybrany nowym rektorem Politechniki Krakowskiej. Był jedynym kandydatem na to stanowisko - poinformowała rzeczniczka uczelni Małgorzata Syrda-Śliwa.

Profesor będzie kontynuował misję, rozpoczętą 12 maja 2023 roku, po uzupełniających  wyborach na PK.  Nową kadencję rozpocznie 1 września 2024 r.

Dziękuję społeczności Politechniki za zaufanie, którym mnie ponownie obdarzyła. To honor i ogromne zobowiązanie stać na czele uczelni z takimi tradycjami i dorobkiem. Moim nadrzędnym celem będzie nadal budowanie wspólnoty akademickiej, w której każdy dobrze się czuje i rozwija swoje talenty, także dla dobra wspólnego, jakim jest nasza uczelnia - mówi rektor Politechniki Krakowskiej prof. Andrzej Szarata.

Dodał, że plany na nową kadencję koncentrują się wokół rozwoju naukowego, współpracy z ośrodkami zagranicznymi i inwestycji m.in. w infrastrukturę badawczą, bazę mieszkaniową dla studentów i rewitalizację kampusów uczelni. Nowe przestrzenie laboratoryjne mają powstać w Czyżynach i przy ul. Warszawskiej, a akademiki mają przejść remonty.

Chcemy utrzymać wysokie kategorie naukowe w ewaluacji i mamy ambicje, by Politechnika Krakowska znalazła się wkrótce w gronie uczelni badawczych - zapowiada rektor.

Prof. Andrzej Szarata urodził się w 1975 r. w Krynicy-Zdroju. Jest absolwentem I Liceum Ogólnokształcącego w Nowym Sączu. W 1999 r. ukończył Wydział Budownictwa Politechniki Śląskiej w Gliwicach (kierunek: budowa dróg i autostrad).

W październiku 1999 r. rozpoczął pracę na stanowisku asystenta naukowo-dydaktycznego w Instytucie Inżynierii Drogowej i Kolejowej Politechniki Krakowskiej. Tytuł profesora uzyskał w 2020 r. Był kierownikiem Katedry Systemów Transportowych WIL PK.

Od 1 września 2016 r. pełnił funkcję dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, a od maja 2023 r. rektora Politechniki Krakowskiej, funkcję tę objął po wyborach, zarządzonych po śmierci prof.  Andrzeja Białkiewicza.

Prof. Szarata jest międzynarodowym ekspertem w obszarach transportu, systemów komunikacyjnych, modelowania podróży, efektywności funkcjonalnej rozbudowy infrastruktury transportowej, ze szczególnym uwzględnieniem modernizacji linii kolejowych i układu drogowego. Jako konsultant w dziedzinie transportu pracuje zarówno w kraju, jak i za granicą (Grecja, Dania, Niemcy, Ukraina, Stany Zjednoczone).

Opracowywał modele transportowe polskich miast i regionów, m.in.: Wrocławia, Poznania, Gdańska, Rzeszowa, Warszawy, Krakowa, Kielc, województw mazowieckiego i małopolskiego. Jest współautorem modelu transportowego Salonik (Grecja). Jest członkiem wielu prestiżowych gremiów naukowych i doradczych.

Ma wiele zainteresowań i pasji. W wolnych chwilach zajmuje się modelarstwem i stolarstwem, regularnie uprawia sport, remontuje zabytkowy samochód i czyta kryminały. Posiada dyplom mistrzowski złotnika.