Może holować pojazdy, w tym tramwaje, ale przy dzisiejszej aurze spełnia także inną ważną rolę - służy do odśnieżania dróg i torów. Krakowskie MPK pozyskało wielofunkcyjny pojazd Unimog.

Dzięki specjalnej płozie, kołach do poruszania się po asfalcie oraz torowiskach, może odśnieżać trasy.

Oprócz tego może holować pojazdy tramwajowe w każdych warunkach: czyli po torowisku wydzielonym po torowisku wbudowanym, gdyż ma zdolność do jeżdżenia zarówno po drogach asfaltowych, jak i po torach tramwajowych. Pojazd jest bazą, na której można zabudować różne inne funkcje: odkurzacza lub kosiarki, potrzebne do prawidłowego utrzymania torowiska - zauważa wiceprezes krakowskiego MPK Mariusz Szałkowski.

Nowy pojazd techniczny krakowskiego przewoźnika został zbudowany na dwuosiowym podwoziu Mercedes-Benz Unimog U423. Do napędu pojazdu zastosowano spełniający europejską normę Euro6, czterocylindrowy, wysokoprężny silnik. Samochód posiada napęd stały na obie osie. Hamulce są tarczowe i współpracują z systemem antypoślizgowym ABS chroniącym przed blokowaniem kół podczas hamowania oraz systemem ALB umożliwiającym automatyczną regulację siły hamowania w zależności od obciążenia.

Kabina pojazdu posiada dużą, nisko osadzoną panoramiczną przednią szybę, a także szyby z boku i z tyłu. To wszystko zapewnia kierowcy doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. Wszystkie szyby wykonane zostały ze szkła odbijającego promienie słoneczne. Kabina została dodatkowo wyposażona w klatkę wzmacniającą, która spełnia wymagania wytrzymałościowe i bezpieczeństwa.

Pojazd nie jest trudny w obsłudze. Aby poruszać się nim po drogach kołowych, trzeba mieć prawo jazdy kategorii C, natomiast w ruchu tramwajowym jego obsługa jest jeszcze prostsza, bo należy opuścić wózki szynowe, które pełnią rolę prowadnic w torze, a następnie kierowca tylko dodaje gazu i używa hamulca. Nawet nie używa kierownicy, która na czas pracy na torze tramwajowym jest zablokowane - mówi Piotr Mizeracki z firmy Fire-Max, która dostarczyła MPK sprzęt.

Unimog ma możliwość holowania każdego rodzaju tramwaju, który posiada MPK, w tym Krakowiaków, a więc tych najdłuższych i o największej wadze (Krakowiak waży 60 ton). Pojazd posiada także system czterech kamer zainstalowanych z przodu, z tyłu oraz nad kołami szynowymi przedniego i tylnego wózka, które ułatwiają kierowcy obserwację otoczenia.

Opracowanie: