Święta Miłosierdzia 2024 w Krakowie-Łagiewnikach. Od 2000 roku w Kościele katolickim pierwsza niedziela po Wielkanocy jest Świętem Miłosierdzia Bożego. Inspiracją do jego ustanowienia był "Dzienniczek" siostry Faustyny Kowalskiej, w którym zakonnica opisała objawienia Chrystusa.
Święto Miłosierdzia Bożego jest obchodzone w pierwszą niedzielę po Wielkanocy. Ta data w kalendarzu liturgicznym nazywana jest inaczej drugą niedzielą wielkanocną.
Ks. Michał Kania, rektor Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Krakowskiej, podczas Mszy św. odprawionej w Niedzielę Bożego Miłosierdzia w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach powiedział w trakcie homilii, że "trzeba wszakże zupełnie skoncentrować się na osobie Jezusa Chrystusa". To pochodzący od Niego pokój przemienia zatwardziałe serca - zaznaczył.
Nie byłoby tutaj nas wszystkich w ten niedzielny poranek - nie byłoby świątyń wypełnionych modlitwą od brzasku - gdyby nie jeden świt, który został wypełniony blaskiem zmartwychwstania Chrystusa - mówił.
Trzeba wszakże zupełnie skoncentrować się na osobie Jezusa Chrystusa. To pochodzący od Niego pokój przemienia zatwardziałe serca - pomaga wytrwać w dobrym. Miłosierny Bóg wychodzi nam naprzeciw, zapraszając nas do takiego odniesienia względem innych. Niech taki będzie owoc naszego pielgrzymowania i modlitwy w tym wyjątkowym miejscu - dodał na zakończenie homilii.
Inspiracją do ustanowienia przez papieża Jana Pawła II Święta Miłosierdzia Bożego były objawienia Jezusa spisane przez siostrę Faustynę Kowalską.
Zakonnica ze Zgromadzenia Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia w Krakowie napisała, że w 1931 r. Chrystus powiedział jej, że pragnie, aby "Święto Miłosierdzia Bożego było ucieczką i schronieniem dla wszystkich dusz, a szczególnie dla biednych grzeszników". Słowa te można przeczytać w dzienniku duchowym zakonnicy, który po latach wydano pod nazwą "Dzienniczek". Jak podaje zgromadzenie, pozycję przetłumaczono na 30 języków.
W samym klasztorze w krakowskich Łagiewnikach święto obchodzone jest od 1944 roku.
Mimo dynamicznego rozwoju kultu Miłosierdzia Bożego, święte oficjum (obecnie dykasteria) 1958 r. wprowadziło jego ograniczenie. W wydanym dokumencie kwestionowano nadprzyrodzoność objawień s. Faustyny, sprzeciwiono się wprowadzeniu Święta Miłosierdzia Bożego, zakazywało także rozpowszechniania obrazków i pism propagujących nabożeństwo w formach proponowanych przez s. Faustynę. Do kongregacji dotarło bowiem włoskie tłumaczenie fragmentów "Dzienniczka", które jedna z zakonnic wyrwała z kontekstu oraz pozmieniała sens niektórych sformułowań w samym tekście.
Rok później, 6 marca 1959 r. święte oficjum wydało drugi dokument. Jego autorzy wycofali się w nim z negatywnego sądu dotyczącego prawdziwości objawień, nie zakazywano również propagowania samego kultu, ale powierzono to "roztropności biskupów, włącznie z usunięciem obrazów, które ewentualnie zostały już wcześniej wystawione do kultu".
W Polsce wyjątkiem był kościół w Dolinie Miłosierdzia Bożego w pobliżu Jasnej Góry oraz kościół pw. św. Floriana Męczennika na stołecznej Pradze (obecnie katedra diecezji warszawsko-praskiej).
Pierwsze nabożeństwo do Miłosierdzia Bożego w kościele św. Floriana odbyło 5 października 1975 r. Zgodę u prymasa Stefana Wyszyńskiego wyjednał w lipcu 1975 r. brat Józef Szymanek ze Zgromadzenia Braci Serca Jezusowego. Od tamtej niedzieli każdego piątego dnia miesiąca nabożeństwa do Miłosierdzia Bożego gromadziły setki osób z Warszawy i okolic. Przez pierwsze lata liturgiom przewodniczyli biskupi.
W międzyczasie metropolita krakowski kard. Karol Wojtyła rozpoczął proces beatyfikacyjny s. Faustyny Kowalskiej na szczeblu diecezjalnym. W 1968 r. zebrane dokumenty przekazano do kongregacji ds. świętych w Rzymie. Hierarcha podjął także decyzję o nowym wydaniu "Dzienniczka" zgodnie z oryginałem. Zlecił także ekspertyzę teologiczną pozycji ks. prof. Ignacemu Różyckiemu z Papieskiego Wydziału Teologicznego w Krakowie. Jego naukowa analiza stała się podstawą do wydanej w 1978 r. decyzji kongregacji (obecnie dykasterii) nauki wiary, która zezwoliła na kult miłosierdzia Bożego. Prefekt kard. Franjo Šeper wyjaśnił wówczas, że wzięto pod uwagę wiele oryginalnych dokumentów nieznanych w 1959 r. oraz opinie biskupów w Polsce.
W 1985 r. Święto Miłosierdzia Bożego w archidiecezji krakowskiej wprowadził kard. Franciszek Macharski. 10 lat później na prośbę Konferencji Episkopatu Polski papież Jan Paweł II wprowadził je dla wszystkich diecezji w kraju.
Ważnym etapem rozwoju kultu miłosierdzia Bożego stała się jednak dopiero beatyfikacja s. Faustyny Kowalskiej. Odbyła się ona 18 kwietnia 1993 r. w Rzymie.
Z kolei w 2000 r. papież kanonizował polską zakonnicę. Wyjaśnił wówczas, że chce w ten sposób "przekazać orędzie miłosierdzia nowemu tysiącleciu". Przekazuję je wszystkim ludziom, aby uczyli się coraz pełniej poznawać prawdziwe oblicze Boga i prawdziwe oblicze człowieka - powiedział Jan Paweł II.
W czasie kanonizacji, realizując orędzie, papież ogłosił drugą niedzielę wielkanocną - Niedzielą Miłosierdzia Bożego. Dekret w tej sprawie wydała 5 maja 2000 r. watykańska kongregacja (obecnie dykasteria) ds. kultu Bożego i dyscypliny sakramentów.