Waży ponad 100 kg i został wykonany z betonu. Studenci Politechniki Krakowskiej pomyślnie zwodowali w krakowskim zalewie Bagry nietypowy kajak. W czerwcu chcą wystartować w międzynarodowych zawodach innowacyjnych łódek w Niemczech.
Kajak zbudowali członkowie Koła Naukowego Inżynierii Materiałów Budowlanych Footprint. Nasza radość, gdy kajak przepłynął pierwsze metry, a potem wsiedliśmy do niego, była niewyobrażalna - mówi Marcin Różycki, lider studenckiego zespołu.
Budowa betonowego kajaka to nie tylko sprawdzian sportowy, ale przede wszystkim naukowy. Zrealizowany przez studentów projekt polegał na opracowaniu materiału kompozytowego - betonu tekstylnego, z którego można wykonać kadłub dwuosobowej łodzi.
Jak wyjaśniają twórcy kajaka beton tekstylny jest materiałem, w którym zbrojenie niemetaliczne zostało umieszczone w matrycy mineralnej. Wzmocnienie zwykle składa się z włókien szklanych, węglowych lub bazaltowych. W przeciwieństwie do typowego zbrojenia stalowego, włókna te nie są wrażliwe na korozję, a zatem umożliwiają stosowanie cementów o niskiej zawartości klinkieru. Dzięki temu możliwe jest zmniejszenia śladu węglowego takiego spoiwa, a więc obniżenia - wytwarzanego podczas produkcji cementu - dwutlenku węgla.
Postanowiliśmy zaprojektować naszą mieszankę tak, aby jak najmniej używać cementu portlandzkiego, a wykorzystać materiały z odzysku, takie jak żużel wielkopiecowy i popiół lotny. Dodatkowo wykorzystaliśmy szkło wodne. To zapewniło odpowiednią wytrzymałość konstrukcji i poprawiło szczelność materiału. Dzięki temu możemy śmiało powiedzieć, że nasza mieszanka jest bardziej ekologiczna niż tradycyjny beton - tłumaczy Marcin Różycki.
Zdaniem uczestników projektu "PKanoe" betony tekstylne stanowią nowoczesne i zrównoważone rozwiązanie dla lekkich elementów betonowych. Zastosowanie w nich zbrojenia pozwalają 5-6 krotnie zwiększyć wytrzymałość elementów z materiałem bez zbrojenia. Dodatkowym atutem jest sprężystość materiału - obciążony ulega deformacji, ale nie pęka i nie kruszy się.
Studenci Politechniki Krakowskiej chcą wziąć udział w corocznym wyścigu kajaków w całości wykonanych z betonu, który na początku czerwca odbędzie się w niemieckim Brandenburg an der Havel. Będą w niej uczestniczyć studenci uczelni technicznych. Zawodnicy będą rywalizować m.in.: w wyścigach na 100 i 200 metrów w zespołach żeńskich, męskich oraz mieszanych, w konkursie na najlżejszy i najcięższy kajak oraz na innowację materiałową.
Budowa nietypowego kajaka była możliwa dzięki FutureLab Politechniki Krakowskiej czyli studenckiemu laboratorium innowacji. Obecnie pod opieką tej jednostki blisko 600 studentów uczelni pracuje nad 60 innowacyjnymi pomysłami. Działanie FutureLab PK finansowane jest z funduszy pochodzących z Programu Operacyjnego Wiedza-EdukacjaRozwój.