Budowa północnej obwodnicy Krakowa otrzymała unijne dofinansowanie w wysokości 680 mln złotych. Budowa trasy, która przebiega przez Kraków oraz gminy Zielonki i Wielka Wieś ma zakończyć się w przyszłym roku,
Łączny koszt inwestycji, wraz z nadzorem i wykupem gruntów, to 1 mld 671 mln złotych.
W ramach inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa od węzła Modlnica, który ma być rozbudowany do węzła Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu.
Ze względu na gęstą zabudowę wybudowane zostaną tunele: pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m oraz pod wzgórzem "Syberia" na terenie Krakowa o długości 95 m.
Na tym 12,5-kilometrowym odcinku trasy zaplanowano 27 obiektów inżynierskich. Kierowcy będą korzystać z węzłów drogowych: Modlnica, Zielonki, Węgrzce i Batowice.
Jak poinformowała rzeczniczka prasowa krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut obecnie zaawansowanie prac drogowych wynosi 22 proc., mostowych 56 proc., a tunelowych 41 proc.
Północna obwodnica Krakowa węzłem Mistrzejowice zostanie połączona z drogą S7 i w ten sposób zamknie się czwarta obwodnica Krakowa. Połączy ona wyloty wszystkich dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK 79, DK 94, S7,) i usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79.