Do połowy marca mogą zgłaszać się firmy zainteresowane realizowaniem kolejowych przewozów regionalnych na Podlasiu. Urząd Marszałkowski ponownie ogłosił przetarg.
Pierwszy unieważniono na początku stycznia z powodów finansowych. Firmy, które się zgłosiły się zaproponowały kwoty znacznie wyższe niż ta, jaką na przewozy regionalne zaplanowało w budżecie województwo podlaskie. Najtańsza oferta o ponad 72 mln zł przekraczała kwotę zamówienia.
Dziś na internetowej platformie zakupowej ukazało się ogłoszenie przetargowe dotyczące usług kolejowych przewozów regionalnych w latach 2025-2029. Zainteresowani mogą się zgłaszać do przetargu do 15 marca, wtedy oferty zostaną otwarte.
Marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki mówił w ostatnich dniach dziennikarzom, że sumy zaproponowane przez firmy w pierwszym przetargu "znacznie różniły się" od kwoty przewidzianej przez władze województwa. Dodał, że w ponownie rozpisanym przetargu samorząd chce sprawdzić obecne realia rynku, bieżące ceny. Dopiero wtedy będziemy wiedzieli w jakim kierunku pójdziemy. Jesteśmy oczywiście przygotowani na to, żeby tę ofertę w jakiś sposób zwiększyć, ale to (oferty firm - PAP) bardzo mocno odbiegało od naszych założeń - mówił marszałek.
Przewozy regionalne dla województwa podlaskiego na lata 2025-2029, finansowane przez samorząd tego województwa, mają być realizowane na dziewięciu liniach kolejowych: Białystok - Szepietowo - Czyżew - Małkinia, Białystok - Sokółka -Kuźnica Białostocka, Białystok - Sokółka - Suwałki, Białystok - Grajewo - Ełk, Białystok - Bielsk Podlaski - Czeremcha, Białystok - Bielsk Podlaski - Hajnówka, Hajnówka - Czeremcha - Siedlce, Białystok - Ostrołęka (pierwszy po ponad 20 latach przerwy pociąg na tej trasie ma pojechać 18 marca 2024 r.- PA
P), Białystok - Waliły.
Obecnie, do końca 2024 r., kolejowe przewozy regionalne w Podlaskiem realizuje Polregio.