Estończyk Ott Tänak, jeden z faworytów 80. Rajdu Polski nie ukończył w piątek odcinka specjalnego Stańczyki. Z kolei oes Wieliczki został anulowany z powodu nieostrożności kibiców.

Estończyk rozbił przód swojej rajdówki. Są to - jak ustalił reporter RMF FM - poważne uszkodzenia. Z punktu widzenia kierowcy i pilota nie było to groźne zdarzenie, ale o dalszej jeździe nie było już mowy.

Ott Tänak przejechał zaledwie 18 kilometrów.

Zdaniem ekspertów i kibiców Tanak - lubiący szybkie, szutrowe trasy - był tu kandydatem do zwycięstwa.

Po czterech odcinkach specjalnych 80. Rajdu Polski prowadzi Norweg Andreas Mikkelsen.

Odcinek specjalny anulowany

Przed południem kibiców zaskoczyła informacja o anulowaniu odcinka specjalnego Wieliczki. Jak podali organizatorzy, musieli podjąć taką decyzję z powodu nieostrożności kibiców.

Sam odcinek, według relacji reportera RMF FM Patryka Serwańskiego, był świetnie przygotowany. A zdecydowana większość kibiców stała albo w strefach kibica, albo w bezpiecznych miejscach.

Niestety, znaleźli się i tacy, którzy chcieli kibicować jak najbliżej trasy. Stanęli w niebezpiecznych miejscach.

7 lat temu przez takie właśnie problemy straciliśmy prawo organizacji mistrzostw świata.

"Bezpieczeństwo jest najważniejsze"

"Informujemy, że kolejne podobne sytuacje będą skutkować odwoływaniem kolejnych odcinków, a w rezultacie całego rajdu. Organizatorzy przygotowali niemal 70 stref kibica, w których możecie kibicować tak, jak należy, czyli bezpiecznie. Prosimy o przestrzeganie zasad bezpieczeństwa - rajd jest dla Was, ale to bezpieczeństwo jest najważniejsze" - napisali w komunikacie do kibiców organizatorzy 80. Orlen Rajdu Polski.

Po południu i wieczorem odbędą się kolejne cztery oesy - Stańczyki 2, Wieliczki 2, Olecko 2 i pojedynek na torze Mikołajki Arena (2,5 km). Potem spotkanie czołowej trójki kierowców z kibicami w parku serwisowym (Meet the Crews).

Samochody Rally1 w rejonie Mikołajek

W tym roku po raz pierwszy na oesach wokół Mikołajek można zobaczyć samochody Rally1, czyli najwyższej kategorii rajdówek na świecie, która zastąpiła auta WRC. Rally1 to w pełni wyczynowe, zbudowane specjalnie do sportu samochody z napędem hybrydowym, który umożliwia bezemisyjną jazdę w otwartym ruchu ulicznym, a w czasie rywalizacji na odcinkach specjalnych pozwala chwilowo podnieść moc rajdówki do 530 KM.

Orlen 80. Rajd Polski - klasyfikacja końcowa

1.Rovanpera/Halttunen(FIN/FIN, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid)2:33:07,6 s
2.Evans/Martin(GBR/GBR, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid)+28,3 s
3.Formaux/Coria(FRA/FRA, Ford Puma Rally1 Hybrid)+42,7
4.Neuville/Wydaeghe(BEL/BEL, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid)+1:10,8 s
5.Sesks/Renars(LVA/LVA, Ford Puma Rally1)+1:47,0 s
6.Mikkelsen/Eriksen(NOR/NOR, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid)+2:16,6 s
7.Munster/Louka(LUX/BEL, Ford Puma Rally1 Hybrid)+2:18,0 s
8.Katsuta/Johnston(JPN/IRL, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid)+2:26,7 s
9.Pajari/Malkonen(FIN/FIN, Toyota GR Yaris Rally2)+7:50,7 s
10.Solberg/Edmondson(SWE/GRB, Skoda Fabia RS Rally2)+8:12,7 s
18.Marczyk/Gospodarczyk(POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2)+10:16,6 s
24.Matulka/Dymurski(POL/POL, Ford Fiesta Rally3)+20:24,1 s
27.Sołowow/Baran(POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2)+21:46,1 s