RMF FM bierze pod lupę kolonie, obozy, zorganizowane wczasy. Będziemy interweniować we wszystkich sprawach związanych z wakacyjnym wypoczynkiem.

Pogotowie Kolonijne i Wczasowe

Dekalog Mądrego Konsumenta, czyli jak spokojnie wypoczywać

Niedziela, 30 czerwca 2013 (12:52)

Europejskie Centrum Konsumenckie opracowało Dekalog Mądrego Konsumenta. To zbiór niezbędnych informacji potrzebnych tym, którzy chcą spokojnie i bezpiecznie wypocząć.

I. Umowę zawieraj najlepiej na piśmie i przeczytaj uważnie, co podpisujesz

• Jeżeli jedynym potwierdzeniem zawarcia umowy jest dowód zapłaty, postaraj się o foldery, ulotki, katalogi z opisem wycieczki. Zwróć też uwagę na zapisy o możliwości zmiany ceny przez biuro.

• Jeśli zawarłeś umowę przez Internet - zapisz ją na swoim komputerze wraz z e-mailami.

II. Sprawdź na mapie położenie miejscowości i adres hotelu

Określenie "w pobliżu miasta/plaży" może oznaczać dystans 2 km, a kusząco brzmiący "apartament z park view" to pokój z oknami wychodzącymi na parking.

III. Zwróć uwagę na standaryzację

Standard zakwaterowania jest określany według przepisów miejsca pobytu, dlatego 3*** w Hiszpanii nie muszą równać się 3*** we Włoszech. Jakość pokoi, wyżywienia, dodatkowe atrakcje i ewentualne dodatkowe odpłatności warto sprawdzić np. na stronie www hotelu.

IV. Zadbaj o ubezpieczenie

Sprawdź zasady i zakres ubezpieczenia (np. do jakiej wysokości świadczeń upoważnia). Pamiętaj o Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego z NFZ i dowiedz się jak z niej korzystać.

V. Telefony kontaktowe miej zawsze pod ręką

Zapisz nazwisko i kontakt do rezydenta twojego biura podróży. Numery telefonów i adresy do ambasady lub konsulatu także mogą okazać się przydatne.

VI. Sprawdź przewoźnika, pytaj o prawa pasażera

Przewoźnicy spoza Unii nie zawsze podlegają europejskim przepisom chroniącym pasażerów (przewoźnik z "czarnej listy" ma zakaz przewozów w ramach Wspólnoty). W razie problemów (np. opóźnienia, odwołania lotu) linie lotnicze zobowiązane są udzielić Ci informacji o Twoich prawach.

VII. Spakuj rozsądnie i oznacz bagaż

Do podręcznego bagażu nie pakuj m.in. ostrych przedmiotów, płynów powyżej 100 ml, żeli, aerozoli. Sprawdź w regulaminie przewoźnika, za jakie przedmioty nie ponosi odpowiedzialności (np. aparaty, perfumy). Na torbach i walizkach umieść przywieszki z nazwiskiem i adresem.

VIII. Reaguj na bieżąco

• Uszkodzony lub opóźniony bagaż - wypełnij na lotnisku protokół nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR i zachowaj jego kopię, następnie złóż reklamację w terminie;

• Hotel inny niż w ofercie - zbieraj dokumentację (np. pisemne potwierdzenia od rezydenta);

• Bankomat nie wydał pieniędzy, ale obciąży konto - zapisz dane bankomatu i zachowaj potwierdzenie, a reklamację złóż do banku, który wydał kartę;

• Kupujesz produkt z gwarancją - sprawdź czy serwis gwarancyjny jest dostępny w Twoim kraju.

IX. Zasięgnij informacji jak złożyć reklamację sprawnie i skutecznie

Wycieczka last minute i bilet kupiony w Internecie to pełnowartościowe oferty i również podlegają reklamacji - poszukaj wzorów (np. na stronach organizacji konsumenckich), pomocniczo skorzystaj z Tabeli Frankfurckiej, która ułatwi zdefiniowanie roszczenia wobec biura podróży lub przewoźnika.

X. Pamiętaj, kto może doradzić i pomóc w dochodzeniu roszczeń

• Europejskie Centrum Konsumenckie, gdy zagraniczne biuro podróży nie odpowie na reklamację;

• Urząd Lotnictwa Cywilnego, gdy lot jest opóźniony, odwołany, odmówiono przyjęcia na pokład;

• wojewódzki urząd marszałkowski - kontrola biura podróży, gdy nie otrzymałeś odpowiedzi na reklamację dłużej niż 30 dni;

• rzecznik konsumentów w przypadku sporu z krajowym biurem podróży.

Radio Muzyka Fakty