Kryzys wywołany przez pandemię koronawirusa dotknął również przestrzeni edukacji. To kolejny aspekt rewolucji, którą musiało przejść społeczeństwo, jaki został poruszony podczas dyskusji w ramach Przystanku IDEA. Z dnia na dzień polskie nauczanie przeniosło się ze szkolnych placówek do domów. Czy jest to skuteczne rozwiązanie? Jakie są najpoważniejsze problemy związane z nauczaniem zdalnym? W sobotę na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć eksperci ds. edukacji. Rozmowę poprowadził nasz dziennikarz, Grzegorz Kwolek.
Po dyskusji o tym, jak pandemia wpłynęła na gospodarkę, medycynę, społeczeństwo, przyszedł czas na edukację.
Ministerstwo Edukacji Narodowej zostało postawione w trudnej sytuacji. Nadzwyczajne wyzwanie, jakim jest nauczanie w rzeczywistości globalnej pandemii wywołanej wirusem COVID-19, obnażyło niedoskonałości w funkcjonowaniu poszczególnych sektorów publicznych. Jednym z nich jest system zarządzania polską oświatą, który nie był przygotowany na takie wyzwanie. Doraźne i chaotyczne działania podejmowane bez konsultacji z partnerami społecznymi, pogłębiły poczucie chaosu i niepewności wśród uczniów, rodziców i opiekunów.
Eksperci edukacyjni z niepokojem dostrzegają szereg problemów sygnalizowanych zarówno ze strony rodziców i uczniów, jak i nauczycieli. Dotyczą one głównie braku dostępności internetu o odpowiedniej przepustowości, braku odpowiedniego sprzętu do nauki oraz konieczności współdzielenia go między rodzicami i dziećmi.
Czy nauczanie zdalne może skutecznie zastąpić nauczanie tradycyjne? Jaki sens ma w obecnej sytuacji tradycyjny system weryfikacji oraz oceny wyników kształcenia? Czy nauczyciele posiadają odpowiednie kompetencje w zakresie nauczania zdalnego? W jaki sposób można zadbać o uczniów wykluczonych? Czy mamy czas na działanie?
Nad powyższymi pytaniami pochylili się eksperci w zakresie edukacji:
Rozmowę poprowadził Grzegorz Kwolek, dziennikarz RMF FM.
Sara Bounaoui
Copyright © 1999-2025 RMF24.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu