Rekordowe upały, które nawiedziły Polskę, są uciążliwe dla wszystkich. Szczególnie narażeni na wysokie temperatury są m.in. kierowcy i pasażerowie poruszający się autami. Podróż ułatwi nam klimatyzacja, ale poza własnym komfortem powinniśmy też zadbać stan techniczny naszego samochodu. Mamy dla Was kilka rad, które ułatwią Wam przetrwanie najbardziej gorących dni lata.
Klimatyzacja bardzo pomaga w podróży. Jednak trzeba ją stosować umiejętnie. Ustawianie w aucie temperatury 18 stopni Celsjusza, gdy na zewnątrz jest 38-stopniowy skwar to wręcz prośba o przeziębienie. Do tego nagłe wyjście z tak wychłodzonego samochodu na upał może wiązać się nawet z szokiem termicznym. Ostrzega przed tym Piotr Rosowski z serwisu Papis i Wspólnicy w Swarzędzu, zalecając, by ustawiać temperaturę w samochodzie tylko kilka stopni niżej niż ta na zewnątrz.
Przygotowaniu klimatyzacji - wymianie filtrów i napełnieniu - kierowcy zazwyczaj poświęcają tyle uwagi, ile trzeba. Ważniejsza, choć często zapominana, okazuje się jednak chłodnica. Jeśli klimatyzacja przestanie działać, można uchylić okna i częściej stawać. Gdy zawiedzie układ chłodzenia w samochodzie, może to się skończyć postojem na poboczu i rozpaczliwym oglądaniem innych aut mknących nad morze, jezioro czy w góry.
Większość samochodów dzięki kontrolkom ułatwia śledzenie temperatury panującej w chłodnicy, ale warto też zajrzeć przed podróżą pod maskę, by sprawdzić stan płynu chłodzącego. Dobrze, żeby mieścił się w zaznaczonym przedziale, bo inaczej... samochód może "się zagotować". Uzupełnianie wodą jest dobre tylko na krótką metę - na chłodzeniu czystą wodą najlepiej dojechać tylko do sklepu czy stacji benzynowej. Na większości z nich można kupić płyn chłodzący.
O chłodzeniu trzeba myśleć jeszcze przed podróżą, a nawet już kończąc poprzednią. Zacienione miejsce parkowania zapewni w samochodzie kilka, a nawet kilkanaście stopni mniej, niż w aucie stojącym na otwartym słońcu. Jeśli jest taka możliwość, warto zostawić też lekko opuszczone szyby w drzwiach.
Zasłona czy parawan stawiany za przednią szybą z jednej strony zapewnia, że kierownica i deska rozdzielcza nie będą gorące. Do tego plastik czy guma na desce, wystawione na otwarte słońce, mogą pękać czy odklejać się. Dlatego latem trzeba je chronić przed słońcem, bo nie tylko wyblakną, ale i odchudzą portfel kierowcy.
(MRod)