Budowniczowie drugiej linii warszawskiego metra zrezygnowali z drążenia tunelu od strony stacji Powiśle, która przed tygodniem została zalana przez wodę. Obie tarcze drążące zostaną przeniesione na stronę Pragi. Pozwoli to pozyskać czas potrzebny na opanowanie sytuacji po katastrofie.
Decyzja o zmianie miejsca, z którego ruszą tarcze, ma zminimalizować wpływ awarii na realizację całego przedsięwzięcia. Rzecznik konsorcjum budującego metro Mateusz Witczyński powiedział, że nie oznacza to dodatkowych utrudnień na pl. Wileńskim. Podkreślił też, że - tak jak zaplanowano - 27 sierpnia zostanie przywrócony ruch drogowy przez plac, a także dla aut osobowych przez Most Śląsko-Dąbrowski.
Od października 2011 roku w związku z budową metra przejazd przez Most Śląsko-Dąbrowski jest zamknięty dla samochodów, a przejazd przez pl. Wileński możliwy był tylko dla komunikacji miejskiej. Od 22 lipca przez pl. Wileński nie jeździ także komunikacja miejska; pasażerowie muszą się przesiadać, by kontynuować podróż po drugiej stronie placu.
Metro wydrążą w sumie cztery tarcze TBM. Dwie z nich już pracują. Pierwsza z nich - "Anna" - przekopała 1048 m tunelu i znajduje się wewnątrz stacji rondo ONZ, z kolei "Maria" - 670 m. "Wisła I" i "Wisła II" - ruszą po zmianach od Dworca Wileńskiego.
Zgodnie z projektem, tunel II linii metra będzie przebiegał 7-8 metrów pod dnem Wisły i będzie miał długość 600 m. Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz powiedział, że tunel poprowadzony pod dnem Wisły jest jedyną opcją, gdyż zmiana projektu zamknęłaby inwestycję na kilka lat. Tunel połączy stację Powiśle ze stacją na prawym brzegu Wisły - Stadion. Stacja Powiśle składa się z czterech kondygnacji i - obok stacji Nowy Świat i Świętokrzyska - należy do najgłębszych konstrukcji II linii warszawskiego metra.
Centralny odcinek II linii kolejki będzie miał długość 6,1 km. Siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) zostanie wydrążonych na głębokości od 13 do 23 metrów. Choć początkowy harmonogram budowy centralnego odcinka II linii przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początku ubiegłego roku, oficjalny termin zakończenia budowy (październik 2013 r.) dotychczas nie uległ zmianie. II linia metra jest budowana w systemie "Projektuj i buduj".
W ubiegłym tygodniu podczas łączenia wschodniej i zachodniej części stacji Powiśle, budowniczy natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Ruch w tunelu został zamknięty.