Ponad 350 tysięcy szóstoklasistów z całej Polski ma już za sobą sprawdzian na zakończenie szkoły podstawowej! Zdaniem uczniów z krakowskiej podstawówki, z którymi tuż po egzaminie rozmawiał reporter RMF FM, ciężko nie było. "Test był łatwy i myślę, że wszyscy sobie poradzili" - powiedział Maciejowi Grzybowi Brunon. Na RMF 24 publikujemy arkusze zadań i rozwiązania do nich, opracowane przez naszych ekspertów!
Zdaniem Brunona, ucznia krakowskiej Społecznej Szkoły Podstawowej nr 4 im. Juliusza Słowackiego, problem mogło sprawić obliczanie pola figur. To jest często wielkim problemem dla wielu osób. Dla mnie zresztą też lekkim, ale myślę, że tym razem sobie dobrze poradziłem - powiedział naszemu reporterowi.
Dodał, że w części humanistycznej uczniowie musieli wymyślić ogłoszenie i napisać opowiadanie pod tytułem: "Co dwie głowy, to nie jedna".
Sprawdzian rozpoczął się o godzinie 9 i trwał 60 minut, przy czym dla uczniów z dysfunkcjami czas ten mógł być przedłużony o 30 minut. Testy rozwiązane przez szóstoklasistów zostały zakodowane, a sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych.
Sprawdzian ma kontrolować nie tylko wiedzę ucznia, ale i jego umiejętności. Ma ocenić, w jakim stopniu opanował on czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce, w tym liczenie.
Jeśli uczeń nie mógł przystąpić dziś do sprawdzianu z powodu choroby lub ważnego wypadku losowego, napisze go w drugim terminie, wyznaczonym na 3 czerwca. Uczeń, który został przyłapany na ściąganiu, będzie musiał napisać test jeszcze raz. Z kolei taki, który w ogóle nie przystąpi w tym roku do sprawdzianu, musi powtórzyć ostatnią klasę podstawówki i zgłosić się na egzamin za rok.
Jeśli szóstoklasista zamierza kontynuować naukę w gimnazjum rejonowym, to liczba uzyskanych przez niego na sprawdzianie punktów nie ma większego znaczenia - i tak zostanie przyjęty do szkoły. Wynik będzie natomiast ważny w przypadku wyboru gimnazjum spoza rejonu czy szkół prywatnych i społecznych.
Przez cały tydzień w ramach akcji "Szósta klasa na szóstkę!", zorganizowanej wspólnie przez RMF FM, Interia.pl i TVP Info, towarzyszyliśmy szóstoklasistom i ich rodzicom w przygotowaniach do egzaminu.
Na początek opublikowaliśmy przykładowy sprawdzian szóstoklasisty, przygotowany przez ekspertów współpracujących z Okręgową Komisją Egzaminacyjną, a dzień później - rozwiązania zadań i ich omówienie.
Na antenie RMF FM i na RMF 24 nauczyciele doradzali uczniom, jak podejść do sprawdzianu, w jakiej kolejności rozwiązywać zadania, ile czasu im poświęcić, by dostać jak najwięcej punktów. Rodzice szóstoklasistów mogli telefonicznie i na czacie skonsultować się z psychologiem i pedagogiem, by dowiedzieć się, jak rozmawiać z dzieckiem w trudnym okresie przed egzaminem, jak zmobilizować je nauki albo kiedy zabrać mu książki i zorganizować relaks. Dietetyk radził z kolei, jak karmić dziecko, by miało siłę i energię do nauki.
Od 2015 roku obowiązywała będzie nowa formuła sprawdzianu. Będzie się on składał z dwóch części. Pierwsza z nich sprawdzać będzie wiadomości i umiejętności z języka polskiego i z matematyki, w tym wykorzystywanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym. Ta część sprawdzianu ma potrwać 80 minut.
Po części pierwszej i przerwie szóstoklasista przystąpi do drugiej części egzaminu - testu z języka obcego. Zgodnie z nową podstawą programową, wszyscy uczniowie już od pierwszej klasy obowiązkowo uczą się języka obcego. Do wyboru jest sześć języków: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski i włoski. Ta część egzaminu potrwa 45 minut.