Co najmniej 200 milionów złotych rządowego wsparcia dostaną w tym roku Polskie Linie Lotnicze LOT - dowiedział się nieoficjalnie w resorcie skarbu reporter RMF FM Krzysztof Berenda. Taka kwota wpłynie do kasy spółki we wrześniu. W grudniu kolejne 150 milionów ma dopłacić Boeing w ramach odszkodowania za uziemienie LOT-owskich dreamlinerów. Gdyby jednak tego nie zrobił, pieniądze wyłoży Skarb Państwa.
Takie są założenia poprawianego właśnie planu ratunkowego dla LOT-u. Spółka potrzebuje tych pieniędzy przede wszystkim na raty leasingowe za psujące się stale dreamlinery. Dzięki 350 milionom złotych ma wyjść na prostą, a później zostać sprzedana.
Według źródeł naszego reportera w Ministerstwie Skarbu Państwa, w tej chwili największe szanse na przejęcie naszych linii mają holendersko-francuski KLM - Air France oraz British Airways. Wstępne rozmowy już trwają.
Dzisiaj Komisja Europejska warunkowo zaakceptowała wcześniejszą pomoc publiczną dla LOT-u, opiewającą na 400 milionów złotych. Warunkowo - bo do czasu zapoznania się z planem restrukturyzacji spółki. Brukselscy urzędnicy uznali, że pożyczka udzielona LOT-owi przez polski rząd była zgodna z unijnymi zasadami pomocy państwa.Komisja Europejska stwierdziła, że pożyczka na ratowanie Polskich Linii Lotniczych LOT w wysokości 400 milionów złotych (100 milionów euro), udzielona przez polski rząd, była zgodna z unijnymi zasadami pomocy państwa. Komisja uznała w szczególności, że pomocy udzielono na określony czas i w ograniczonym zakresie. Komisja warunkowo zatwierdziła tę pomoc, do czasu zajęcia stanowiska odnośnie planu restrukturyzacyjnego, który Polska ma przedłożyć do dnia 20 czerwca 2013 r. (czyli w ciągu sześciu miesięcy od udzielenia pomocy) - czytamy w komunikacie KE.
Polskie Linie Lotnicze LOT znajdują się w trudnej sytuacji finansowej. W ubiegłym roku zarząd przewoźnika, którego ówczesnym prezesem był Marcin Piróg, wystąpił do ministra skarbu o przyznanie pomocy finansowej. W pierwszej transzy poprosił o 400 milionów złotych. Pod koniec grudnia 2012 roku resort skarbu przelał spółce tę kwotę, a pieniądze zostały przeznaczone na spłatę przeterminowanych zobowiązań (318 milionów złotych) i pokrycie strat operacyjnych.
Komisja Europejska badała wsparcie pod kątem unijnych przepisów o pomocy publicznej. Informowała, że plan restrukturyzacji LOT-u musi być zgodny z tymi przepisami, by Polska mogła uzyskać akceptację pomocy dla spółki.
Gdyby KE uznała pomoc za niezgodną z unijnymi zasadami, musiałaby ona zostać oddana.