Fragment raportu MAK o przyczynach katastrofy smoleńskiej dotyczący zmian w przepisach dotyczących lotów:

REKLAMA

4.1. Operacyjne zalecenia przekazane w trakcie śledztwa dowódcy specjalnego polskiego pułku lotniczego:

4.1.1. Opracować i wdrożyć procedury okresowych treningów na symulatorze załóg samolotów Tu-154M, w tym testów potwierdzania minimalnych warunków pogodowych, wyćwiczenia techniki pilotażu w różnych warunkach podchodzenia do lądowania, a także treningu lotów w sytuacjach awaryjnych, zwracając szczególną uwagę na działania załogi w przypadku ostrzeżeń TAWS.

4.1.2. Opracować i wdrożyć instrukcję dotyczącą współpracy i technologii pracy członków załogi Tu-154M, zwracając szczególną uwagę na porządek współdziałania:

- w czasie podejścia nieprecyzyjnego w kwestii monitorowania wysokości lotu przy wykorzystaniu instrumentów pokładowych i odległości od pasa startowego.

- przy zastosowaniu funkcji automatycznego pilota.

- przy ustawieniu wskaźnika niebezpiecznej wysokości na radiowysokościomierzu w zależności od wybranego rodzaju podejścia.

4.1.3. W trakcie organizowania lotów zwrócić uwagę na konieczność zebrania wszystkich meteorologicznych, a także nawigacyjnych i innych informacji dotyczących zarówno trasy lotu, jak i lotniska przeznaczenia i lotnisk zapasowych, szczególnie w przypadkach realizacji lotów na lotniska nie wymienione w zbiorze informacji AIP kraju lądowania.

4.2. Państwom zaleca się rozważenie celowości wniesienia poprawek do krajowych przepisów o zakazie przebywania w kokpicie podczas lotu osób nie biorących udziału w pilotowaniu samolotu, a także o odpowiedzialności w przypadku złamania tego przepisu.

4.3. Zaleca się państwom, by rozważyły celowość wniesienia zmian w przepisach krajowych o tym, że każdy pasażerski lot międzynarodowy musi być wykonywany zgodnie z zasadami określonymi w Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym, aneksami i innymi dokumentami, włącznie z zasadami szkolenia załóg, przygotowania samolotów, a także kwestiami ubezpieczenia załogi i pasażerów i odpowiedzialnością przewoźnika.

4.4. Zaleca się państwom rozpatrzenie celowości wprowadzenia w przepisach krajowych poprawek określających wszystkie konieczne warunki, w tym także dla lotów technicznych, mających na celu bezpieczeństwo lotów międzynarodowych w korytarzach powietrznych i na lotniska, które nie są otwarte dla regularnego, międzynarodowego ruchu lotniczego.

4.5. Ministerstwu Obrony Rzeczypospolitej Polskiej i Ministerstwu Obrony Federacji Rosyjskiej zaleca się poczynienie kroków, aby zwiększyć rolę i efektywność państwowej kontroli nad bezpieczeństwem lotów w lotnictwie państwowym i wyeliminować wymienione w raporcie niedociągnięcia.