Samolot jest najszybszym sposobem na dotarcie na wymarzone wakacje. Niestety nie zawsze podróż w powietrzu jest szybka i beztroska. Podpowiadamy dziś, jak dochodzić swoich spraw, kiedy przewoźnik ma duże opóźnienia czy zgubi nam bagaż w podróży.
W trakcie wakacyjnych wyjazdów często zdarza się, że przewoźnik nie przygotuje samolotu na czas. Podróżny ma jednak swoje prawa, o których powinien wiedzieć.
Wystarczy, że odlot spóźni się o dwie godziny, a już linia lotnicza musi o pasażera zadbać. W pierwszej kolejności nakarmić - mówi Monika Suchecka z lotniska w Goleniowie. Każdemu pasażerowi należy się bon na jedzenie, coś do picia - oczywiście do wykorzystania na terenie lotniska - dodaje Suchecka.
W sytuacji opóźnienia samolotu pasażer ma prawo za darmo zmienić termin odlotu czy polecieć innym samolotem. Podróżny ma także prawo, żeby w ogóle zrezygnować z podróży i odzyskać pieniądze za bilet.
Co więcej, jeśli podróż samolotem nie wygląda tak, jak tego chcieliśmy - możemy dochodzić swoich praw. Jeśli przez spóźniony lub odwołany samolot przepadły nam wczasy lub nie zdążyliśmy na przesiadkę - możemy domagać się odszkodowania od linii lotniczych. Pieniądze nam się nie należą, gdy kurs odwołano z powodu pogody. Ale jeśli do opóźnień doszło z winy linii lotniczych, czyli gdy np. samolot się zepsuł, nasze prawa rosną.
Mamy prawo żądać od 250 euro do 600 euro - mówi Longina Kaczmarek, rzecznik praw konsumenta ze Szczecina.
Odszkodowanie przysługuje też za zagubiony bagaż. Można odzyskać 5 tysięcy złotych. Na szczęście linie lotnicze zazwyczaj bez problemów wypłacają odszkodowania. W sprawach spornych pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie.
Codziennie linie lotnicze gubią nawet 90 tysięcy walizek. Najczęściej bagaż leci innym samolotem - w inne miejsce niż jego właściciel. Jeśli okazało się, że wśród zaginionego bagażu jest właśnie nasza walizka, to trzeba jak najszybciej zgłosić się do działu reklamacji bagażowej.
Linie mogą namierzyć bagaż na podstawie naklejki, które była przyklejona do karty pokładowej - tłumaczy Monika Suchecka z lotniska w Szczecin-Goleniów. Większość linii odnaleziony bagaż nam odeśle -
zwykle na miejsce zameldowania.
Odsyłanie zagubionego bagażu może potrwać kilka dni. Jeśli w naszej torbie były niezbędne nam rzeczy i musieliśmy kupić np. nowe kosmetyki, to linia lotnicza odda nam pieniądze. Trzeba jednak zachować rachunki ze sklepów.
Kobieta w ciąży na pokładzie samolotu ma specjalne prawa. Linie lotnicze traktują takie pasażerki, jak osoby z ograniczoną możliwością poruszania się. Dzięki temu przyszłe mamy mogą liczyć na lepsze miejsce w samolocie.
Kobieta w ciąży może usiąść tam, gdzie jest więcej miejsca na nogi lub zająć fotel bliżej toalety. Chyba, że linia ma już określona miejsca. Aczkolwiek w wielu przypadków przesadzamy pasażerów, żeby przyszłe mamy miały lepsze miejsca - mówi Monika Suchecka z portu lotniczego Szczecin-Goleniów.
Przyszłe mamy zapotrzebowanie na lepsze miejsca powinny zgłaszać już podczas odprawy na lotnisku.