Budowę metra w Krakowie zapowiedziała kandydatka Zjednoczonej Prawicy na prezydenta tego miasta Małgorzata Wassermann. W czasie spotkania z dziennikarzami przekonywała, że inwestycja mogłaby ruszyć pod koniec kadencji, a docelowo mogą powstać trzy nitki metra. Jako drugi podstawowy środek transportu zbiorowego w przyszłości wymieniła kolej aglomeracyjną.

REKLAMA

Według Wassermann, zachętą dla krakowian, by przesiąść się ze swoich samochodów do komunikacji miejskiej, będzie w mniejszym stopniu cena biletów, a w większym - możliwość szybkiego, sprawnego i bezkolizyjnego poruszania się po Krakowie.

Stąd metro, kolej aglomeracyjna, parkingi park&ride na obrzeżach miasta - wyliczała.

Równocześnie zastrzegła, że jeśli wygra wybory, będzie dążyć do obniżenia cen biletów komunikacji miejskiej.

Nadszed czas na dziaanie, nie obiecywanie. Trzeba przystpi do budowy metra! Zostao straconych kilka lat (od czasu referendum, w ktrym Krakowianie opowiedzieli si za budow metra).Wicej o poprawie jakoci publicznego transportu zbiorowego: https://t.co/8mQHM6yhxg

wassermann_ma20 wrzenia 2018

O szczegółach dotyczących budowy metra mówił prof. Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej. Według niego, stworzenie tej formy transportu publicznego jest pod Wawelem konieczne, bowiem wyczerpały się już możliwości komunikacji naziemnej: autobusowej i tramwajowej.

W tej chwili nie jest czas na dyskusje, czy jest potrzeba - to jest czas na decyzję, że musimy budować - przekonywał.

Według niego, budowa metra w Krakowie będzie tańsza niż w Warszawie, bo w mieście powinno powstać raczej tzw. lekkie metro: biegnące częściowo nad ziemią i korzystające z rozwiązań automatycznych.

Wassermann zapowiedziała, że będzie ubiegała się m.in. o środki rządowe na ten cel.

Skoro jest to dla nas oczywiste, że walczymy ze smogiem i hałasem komunikacyjnym, to liczymy, że drugie miasto w Polsce będzie miało wsparcie ze strony rządu - zaznaczyła.

Pierwsza nitka metra - jak zapowiedział prof. Stypuła - powinna biec od Nowej Huty, przez okolice Dworca Głównego PKP, do Bronowic, a kolejne: z okolic Wieliczki do centrum miasta, a także na północne peryferia miasta wzdłuż al. 29 Listopada.

Umowa na studium wykonalności metra już jest

Za budową metra mieszkańcy Krakowa opowiedzieli się w referendum, które zostało zorganizowane równolegle z wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2014 roku (55,11 procent głosów na "tak").

W tym miesiącu prezydent Krakowa Jacek Majchrowski podpisał umowę z firmą, która opracuje studium wykonalności metra. Zostaną w nim uwzględnione szczegółowe aspekty techniczne, analizy finansowe i ekonomiczne oraz możliwości realizacji tej inwestycji.


(e)