Lepiej kupować w internecie czy w sklepach stacjonarnych? - to pytanie wielu z nas zadaje sobie przed świątecznymi zakupami. O plusy i minusy obydwu tych rozwiązań zapytaliśmy eksperta. Decydując się na zakupy online warto znać swoje prawa.
O zaletach kupowania w interencie nie trzeba nikogo przekonywać. Za takim rozwiązaniem przemawia kilka argumentów - mówi radca prawny Dominik Lubasz z Kancelarii Radców Prawnych "Lubasz i Wspólnicy".
Zakupy robimy, kiedy chcemy. Nie mam żadnego psychologicznego nacisku związanego z zakupem w sklepie stacjonarnym, gdy ktoś koniecznie chce mnie obsłużyć, a czego ja nie koniecznie chcę - podkreśla Dominik Lubasz.
Trzeba jednak - jak dodaje - być świadomym konsumentem. Świadomym w zbieraniu informacji z internetu i podejmowaniu decyzji, w jaki sposób tych informacji użyć - podkreśla.
Co ważne, towar kupiony w interencie zawsze można zwrócić. Przepisy dotyczące uprawnienia do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny, stosowane są tylko w przypadku sprzedaży na odległość i sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa - przypomina Dominik Lubasz.
Są sklepy stacjonarne, które wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, oferują czas na zwrot towaru bez podania przyczyny. To już jednak jest rodzaj ukłonu w stronę kupującego, a nie regulacje prawne - tłumaczy ekspert.
Sprawdź, zanim kupisz
- Jak wygląda towar?
- Jak za niego zapłacisz?
- Czy logujesz się na bezpiecznej domenie (rozszerzenie https://)?
- Czy świadomie udzielasz zgód na przetwarzanie danych osobowych?
- W jaki sposób i kiedy dostaniesz towar?
- Jakie masz prawa i jakie są koszty odstąpienia od umowy?
- Jakie są dane firmy, która sprzedaje ci towar?
- Sprawdź czy firma jest w CEIDG lub KRS
Kupiłeś, ale towar był uszkodzony
- Masz prawo odstąpić od umowy lub żądać obniżenia ceny
- Sprzedawca może wymienić towar na taki bez wad
- Sprzedawca może naprawić towar
- Jeśli ukryta wada towaru pojawiła się w ciągu roku od zakupu, to sprzedawca ma Ci udowodnić, że nie ponosi odpowiedzialności za wadę
Kupiłeś, ale nie chcesz już tego towaru
- Możesz odstąpić od umowy (e-mailowo, telefonicznie, pisemnie w ciągu 14 dni od dostawy)
- Nie musisz podawać powodu zwrotu
- W ciągu 14 dni od odstąpienia od umowy musisz oddać towar, a sprzedawca oddać ci pieniądze
- Towar odsyłasz na własny koszt
Co powinno wzbudzić Twoją czujność
- Sprzedawcy nie ma w wykazie przedsiębiorców (CEIDG, KRS)
- Sprzedający drastycznie zaniżył cenę towaru lub usługi
- Bądź czujny gdy zamawiasz na aukcjach, kupujesz towar z Chin (rzekomy sprzedawca może okazać się pośrednikiem, który odeśle Cię do kolejnej firmy)
Prawa konsumenta chronią tylko wtedy, gdy kupujesz u przedsiębiorcy.
Dałeś się oszukać? - Zgłoś sprawę
- Na policję
- Do Rzecznika Praw Konsumenta
- Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Możesz dochodzić swoich praw przed sądem i żądać odszkodowania
(mn)