Gra Angry Birds, Cut the Rope i Skype - to jedne z najpopularniejszych aplikacji na telefony z systemem Android oraz iPhone. Polacy ściągają coraz więcej takich aplikacji. Zdaniem ekspertów, w ubiegłym roku wartość tego rynku w Polsce wzrosła o 30 proc. i wciąż rośnie.
W internetowym sklepie Google Play oprócz muzyki, filmów i e-booków można kupić aplikacje przeznaczone na urządzenia działające pod kontrolą systemu Android (firma Android została kupiona przez Google w 2005 roku). W lutym 2012 r. w Google Play znajdowało się 450 tys. aplikacji, które pobrano ponad 10 miliardów razy. Tymczasem jeszcze w marcu 2009 r. tę liczbę szacowano na 2 tys. 300.
Wśród bezpłatnych aplikacji na Androida Polacy najczęściej ściągają Angry Birds Space. To gra stworzona w 2009 roku przez fińskie Rovio Mobile. Gracze używają procy, z której strzela się za pomocą ptaków w kierunku świń. Wersja Space, rozgrywająca się w kosmosie, ukazała się w marcu br. W promocję gry zaangażowała się nawet NASA (National Aeronautics and Space Administration), agencja rządu USA odpowiedzialna za program lotów kosmicznych. Aplikacja została ściągnięte ponad 10 mln razy.
Kolejne miejsca w rankingu najpopularniejszych aplikacji darmowych zajmują Bartender The Right Mix (gra polegająca na robieniu drinków z dostępnych składników), Efekty dźwiękowe (zestaw dzwonków), Skype (komunikator internetowy) i Tower Building (gra, w której konstruuje się wieżowce). Najpopularniejsze płatne to m.in. Cut the Rope, gra polegająca na zaspokojeniu głodu zielonego stworka Om Nom.
Apple informuje z kolei, że w internetowym sklepie App Store znajduje się ponad 500 tys. aplikacji, które można ściągnąć na iPhone. Wśród najpopularniejszych płatnych aplikacji na pierwszym miejscu w Polsce jest Angry Birds Space. Kolejne miejsca zajmują: Infinity Blade (gra fantasy), Clear Vision 17+ (gra, w której wcielamy się w rolę zabójcy na zlecenie), JakDojade.pl (wyszukiwarka połączeń komunikacji miejskiej w największych polskich miastach) oraz Voice SMS: Speech to Text (umożliwia napisanie wiadomości SMS za pomocą mowy).
Aplikacje, których codziennie używam zarówno na iPhonie, jak i telefonie z systemem Android, jest kilka. Pierwsza to polski Listonic, czyli bardzo przemyślana i rozbudowana lista zakupów. Każda nowa pozycja jest automatycznie kategoryzowana względem działu, sprawdzana jest jej obecność w gazetce promocyjnej danego sklepu. Wszystko synchronizowane jest automatycznie w chmurze pomiędzy urządzeniami, a nowe zakupy można dodać także z poziomu komputera i strony www - mówi redaktor naczelny portalu Telepolis.pl Witold Tomaszewski.
Według analityka Pawła Olszynka, z szacunków wynika, że wartość polskiego rynku gier i aplikacji mobilnych wyniosła w ubiegłym roku 175 mln zł i była wyższa o ok. 30 proc. w porównaniu z rokiem 2010. Prognozy na kolejne lata zakładają utrzymanie wysokiej dynamiki. Wzrost rynku aplikacji mobilnych jest przede wszystkim pochodną atrakcyjniejszej cenowo i jakościowo oferty operatorów w zakresie mobilnej transmisji danych, a także rosnącej liczby smartfonów i tabletów. W Polsce to jeszcze rynek relatywnie mały. Z drugiej strony, jest to zdecydowanie najbardziej dynamicznie rozwijający się segment rynku usług dodanych w telefonii komórkowej - twierdzi ekspert.