"Europa wróciła w kosmos” - oświadczył szef francuskiej agencji kosmicznej CNES Philippe Baptiste. W nocy rakieta Ariane 6, stworzona przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) wystartowała z Gujany Francuskiej. Obiekt można było obserwować również na polskim niebie.

REKLAMA

Pierwszy lot Ariane 6 nie był misją komercyjną. Na swoim pokładzie rakieta miała jednak 17 ładunków, wśród nich 11 mikrosatelitów uniwersyteckich, które miały zostać rozmieszczone na orbitach.

Pierwszy lot Ariane 6 nie obył się niestety bez problemów. Jednym z najważniejszych elementów operacji była próba wielokrotnego uruchomienia w kosmosie silnika Vinci, który napędza górną część rakiety. Dzięki temu możliwe jest umieszczanie ładunków na kilku różnych orbitach.

Podczas lotu Ariane 6 trzecie odpalenie silnika zostało przerwane, gdyż jeden z elementów zasilających wyłączył się z nieznanych do tej pory przyczyn. Oznacza to, że ostatnie dwie kapsuły zamiast wejść na orbitę pozostały na pokładzie.

Mieliśmy anomalię... Prawdopodobnie nie zakończymy tej części misji, na co liczyliśmy - powiedziała Tina Buchner da Costa, twórczyni systemu startowego Ariane 6.

Mimo wystąpienia usterki, dyrektor generalny ESA Josef Aschbacher zapowiedział, że kolejny lot rakiety Ariane zostanie przygotowany do końca bieżącego roku.

Sublimes images de la mise en orbite d' #Ariane6 ! Un grand bravo aux quipes @esa, @ArianeGroup @CNES @EuropeSpacePort @DLR_de ! L'Europe offre nouveau un moyen d'accs l'espace avec cette nouvelle gnration de lanceurs innovants, modulaires, flexibles et comptitifs. pic.twitter.com/pyWSqFlzZ3

ESAstro_trainerJuly 9, 2024

Europa staje do wyścigu o kosmos

Udany start rakiety to ważny moment dla Europy. Ariane 6 zapewnia autonomiczny dostęp do przestrzeni kosmicznej europejskiej nauce. Wiążą się z tym obserwacje Ziemi, rozwój technologii i możliwości komercyjne. Dzięki wielu funkcjom, które są zupełnie nowe w tej rakiecie, będzie można zebrać więcej danych. Ariane 6 daje również możliwość wynoszenia różnorodnych ładunków na orbitę. Pojazd kosmiczny stworzono tak, by poradził sobie z wynoszeniem satelitów obserwacyjnych, naukowych, meteorologicznych, telekomunikacyjnych i nawigacyjnych.

Aujourdhui, 21h00 (heure de Paris), sest droul avec succs le tir inaugural de la fuse #Ariane6, conduit depuis le Centre spatial guyanais Kourou. En complment de l'opration #TITAN men par les @Armees_Guyane, un #DPSA a scuris ce lancement. pic.twitter.com/ealZCyp2GL

Armee_de_lairJuly 9, 2024

Europejskie możliwości w zakresie transportu kosmicznego zakończyły się w zeszłym roku, gdy miał miejsce ostatni start rakiety Ariane 5, która przez 27 lat odbyła 112 udanych lotów. Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę Zachód nie mógł już korzystać z rosyjskich Sojuzów, a włoska Vega C została uziemiona w 2022 roku.

Ariane 6 zawdzięcza swoje istnienie decyzji podjętej w 2014 roku przez 22 kraje ESA. Zdecydowano wówczas o opracowaniu rodziny rakiet w obliczu ostrej konkurencji ze strony prywatnego przedsięwzięcia kosmicznego Elona Muska. Rakieta została opracowana za około 4 miliardy euro przez ArianeGroup, której współwłaścicielami są Airbus i Safran. Po raz pierwszy miała wystartować w 2020 roku, ale jest start był wielokrotnie przekładany.

Ariane 6 ma długość 63 m przy średnicy 5,4 m. Powstała w dwóch wariantach - wykorzystujących dwa lub cztery boostery rakietowe (silniki rakietowe używane do zwiększenia ciągu startowego i ładowności rakiety nośnej). W przypadku wariantu z dwoma boosterami jej masa całkowita wynosi 530 ton, natomiast w wariancie z czterema boosterami - 860 ton.