Dlaczego nie kupujemy przeterminowanego mleka, ale pijemy mleko, które utraciło datę ważności w naszej lodówce? Okazuje się, że mamy większe zaufanie do produktów, które przeterminowały się na półce naszej lodówki niż do tych, które utraciły ważność w nieznanych nam okolicznościach. Do takich wniosków doszli amerykańscy naukowcy.
Hipoteza, że z jednej strony szkoda nam pieniędzy na zakup przeterminowanych towarów, a potem szkoda nam wyrzucać coś za co już i tak zapłaciliśmy wydaje się najbardziej prawdopodobna, a jednak mechanizm naszej reakcji jest nieco bardziej skomplikowany.
Jeżeli już coś należy do nas znacznie mniej obawiamy się, że może nam to zaszkodzić. Stąd data ważności przestaje mieć decydujące znaczenie.
Być może to jakiś sposób dla handlowców, by upchnąć nam przeterminowane towary. Choćby opatrując je naklejką z napisem w rodzaju: Czemu tak długo kazałeś mi na siebie czekać?