Za szkolną ławką trzeba stać, nie siedzieć - przekonują zwolennicy zmian szkolnego umeblowania. Pomysł, pierwotnie zmierzający do zwiększenia ruchu uczniów i zmniejszenia u nich ryzyka nadwagi, teraz okazuje się korzystny także dla ich wiedzy. Badania naukowców z Texas A&M Health Science Center pokazują, że dzieci stojące za ławką pilniej uważają na lekcjach i biorą w nich bardziej aktywny udział.
Moda na podwyższone ławki wyposażone w często obrotowe, barowe krzesła pojawiła się w szkołach Stanów Zjednoczonych na fali debaty o przyczynach plagi otyłości. Sugerowano, że dzieci, które bez problemu będą mogły w czasie lekcji wstawać i siadać, będą dzięki temu prowadziły mniej siedzący tryb życia i spalały większą liczbę kalorii. Prasowe doniesienia wskazywały, że pomysł podoba się i samym uczniom i ich nauczycielom, wreszcie rodzicom, którzy decydowali się nawet za zmianę mebli zapłacić.
Wyniki najnowszych badań, opublikowane w czasopiśmie "Journal of Health Promotion and Education", wskazują że na pożytkach zdrowotnych atuty nowej aranżacji klas się nie kończą. Uczniowie w takich klasach wydają się bardziej zaangażowani w przebieg lekcji i ich aktywność przybiera bardziej pożądane przez nauczycieli formy.
Przez cały rok szkolny obserwowano blisko 300 dzieci w kasach od drugiej do czwartej i analizowano, jak aranżacja klasy wpływa na ich aktywność. Brano pod uwagę takie zachowania, jak zgłaszanie się do odpowiedzi, udział w proponowanych przez nauczyciela dyskusjach, wykonywanie poleceń. Badano też zachowania takie, jak odzywanie się bez pytania.
Okazało się, że poziom zaangażowania uczniów w klasach z podwyższonymi ławkami rośnie nawet o 12 procent, co oznacza, że w konstruktywny sposób wykorzystują oni o około 7 minut godziny lekcyjnej więcej, niż przy zwykłych ławkach "do siedzenia". Autor pracy, profesor Mark Benden wcześniej pokazał już, że stojąc w czasie lekcji przy ławkach uczniowie spalają od 15 do nawet 25 procent kalorii więcej, niż wtedy, gdy siedzą. Wygląda na to, że zmiana umeblowania pomaga rozwiązywać dwa problemy naraz.