Z powodu pogrzebu Igora Mitoraja we włoskiej miejscowości Pietrasanta obowiązywać będzie żałoba. Wybitny polski artysta, który zmarł w Paryżu 6 października, miał we włoskim miasteczku pracownię i dom.
Władze toskańskiej miejscowości zapowiedziały, że na znak żałoby flagi na budynkach państwowych zostaną opuszczone do połowy masztu. Odwołano na ten dzień wszystkie imprezy publiczne w miejscowości. Jej mieszkańcy zostali poproszeni o godne uczczenie pamięci rzeźbiarza.
W sobotę rano urna z prochami Igora Mitoraja zostanie wystawiona w sali magistratu w Pietrasanta. Hołd bardzo cenionemu we Włoszech rzeźbiarzowi będzie można oddawać do poniedziałkowego popołudnia. Następnie w miejscowej katedrze o godzinie 16 odprawiona zostanie msza żałobna.
Igor Mitoraj to artysta zaliczany do grona najwybitniejszych współczesnych rzeźbiarzy. Jego rzeźby, często gigantycznej wielkości, stoją w Paryżu, Rzymie, Mediolanie, Lozannie, Londynie, Krakowie czy Warszawie, w kilkudziesięciu muzeach, fundacjach i siedzibach największych korporacji na świecie.
Artysta większość życia spędził na Zachodzie, głównie we Francji i we Włoszech. Do kupna domu w Pietrasanta - włoskiej stolicy marmuru, mieście rzeźbiarzy, w którym tworzył m.in. Michał Anioł - namówił Polaka kolumbijski rzeźbiarz Fernando Bolero, jeden z najdroższych artystów współczesnych świata.
Tę włoską pracownię Mitoraj uważał za "swoje miejsce na ziemi". Wcześniej mieszkał w Paryżu, próbował też osiedlić się w Meksyku, by poznać sztukę Azteków, i podróżował po Grecji, studiując antyczne dzieła sztuki.
Antyk bowiem był jednym z głównych źródeł inspiracji artysty. Tworząc swoje rzeźby, Mitoraj odwoływał się wprost do mitologii lub historii Grecji i Rzymu, niekiedy już w tytule samego dzieła: Ikar, Centauro, Eros, Mars, Gorgona, Paesaggio Ithaka. Jak zauważają krytycy sztuki, artysta - przywołując piękno i idealne proporcje rzeźb klasycznych - jednocześnie je reinterpretował, uwspółcześniał. Uzmysławiał odbiorcy niedoskonałość ludzkiej natury poprzez umyślne spękania i uszkodzenia powierzchni posągów.
Styl Mitoraja jest rozpoznawany przez miłośników sztuki na całym świecie. Elementem charakterystycznym jego prac są usta, które zawsze mają kształt ust autora i stanowią nieformalny "podpis" rzeźbiarza na dziele.
Mitoraj urodził się w 26 marca 1944 roku w Oederan w Rudawach jako syn deportowanej polskiej robotnicy przymusowej i francuskiego jeńca wojennego, oficera Legii Cudzoziemskiej.
(mpw)