W jednym z zabytkowych kościołów w Mediolanie amerykański artysta Asada Raza przygotował niezwykłą wystawę. Podczas niej każdy chętny może zagrać w tenisa wewnątrz XVI-wiecznej świątyni. Obecnie w budynku znajduje się biuro architektoniczne.
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video
Wystawa jest zatytułowana "Bez tytułu (akcja do dialogu)". Każdy chętny może za darmo rozegrać mecz tenisa lub wziąć lekcję gry u instruktorów, którzy osobiście zostali wybrani przez Asada Razę. Z kolei na spragnionych po wyczerpującym turnieju czeka mrożona herbata jaśminowa.
Instalacja ma na celu odkryć już zdefiniowaną przestrzeń na nowo. Raza wprowadził do wnętrza XVI-wiecznego kościoła takie elementy jak podłoga, siatki czy piłki. Ma to pomóc w zrozumieniu relacji między przedmiotem a praktykami społecznymi. Artysta inspirował się także dynamiką sportu.
Wystawa to nie tylko wrażenia wizualne oraz gra w tenisa. Siostra artysty, twórczyni perfum Alia Raza przygotowała specjalny eksperymentalny zapach stworzony z indyjskich kwiatów jagodlina wonnego zmieszanych ze składnikami, których odór przypomina świeżego muchomora. Na ołtarzu leży czarna księga, gdzie goście mogą zostawić pamiątkowe wpisy.
Kościół został wzniesiony między 1549 a 1610 rokiem. Jego ściany ozdabiają freski przestawiające życie Pawła Apostoła autorstwa Antonia i Gulia Campich. Fasadę zaprojektował słynny Giovanni Battista Crespi. Obecnie w budynku świątyni funkcjonuje biuro architektoniczne.
Już wcześniej kościół spełniał nietypowe zastosowania. Na mocy dekretu Napoleona w 1808 roku świątynia przestała pełnić funkcję religijne i stała się magazynem. Dopiero w 1932 roku wnętrze zostało odnowione i przekształcone w salę koncertową. Z kolei od lat 60. do 80. XX wieku dawny kościół był studiem nagraniowym.
(just.)