"Oppenheimer" w reżyserii Christophera Nolana otrzymał siedem nagród BAFTA, w tym za najlepszy film. Drugie miejsce pod względem liczby zdobytych statuetek zajął film "Biedne istoty" - wygrał w pięciu kategoriach. Trzy wyróżnienia przyznano produkcji "Strefa interesów". Gala rozdania tzw. europejskich Oscarów odbyła się w Royal Festival Hall w Londynie.
"Oppenheimer" to historia amerykańskiego naukowca J. Roberta Oppenheimera i jego roli w stworzeniu bomby atomowej. Film zgarnął siedem nagród brytyjskiego przemysłu filmowego BAFTA, w tym dla najlepszego filmu, za najlepszą reżyserię, za montaż, zdjęcia, muzykę oraz dla najlepszego aktora pierwszoplanowego i najlepszego aktora drugoplanowego.
W sumie obraz miał nominacje w 13 kategoriach.
Drugie miejsce pod względem liczby zdobytych nagród zajął film "Biedne istoty" w reż. Yorgosa Lanthimosa. Film opowiadający historię młodej kobiety, która zostaje przywrócona do życia przez ekscentrycznego naukowca, wygrał w pięciu kategoriach - w tym dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej, za którą została uznana Emma Stone.
Nominowana w 9 kategoriach "Strefa interesów" - dramat historyczny w reżyserii Jonathana Glazera - wywalczyła nagrody za najlepszy film brytyjski, najlepszy film nieanglojęzyczny i najlepszy dźwięk.
"Strefa interesów" to film będący luźną adaptacją powieści Martina Amisa pod tym samym tytułem. Opowiada historię Rudolfa Hoessa, komendanta niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz, który wraz z żoną Hedwigą próbuje ułożyć sobie rodzinne życie w domu z ogrodem znajdującym się tuż obok obozu.
Jedynym filmem, oprócz trzech wspomnianych, który wygrał w więcej niż jednej kategorii, jest "Przesilenie zimowe". Otrzymał on statuetki dla najlepszej aktorki drugoplanowej (Da'Vine Joy Randolph) i za najlepszy casting.
Dużym przegranym tegorocznych nagród BAFTA okazał się jeden z największych hitów kasowych ubiegłego roku - "Barbie". Mimo pięciu nominacji, film nie otrzymał ani jednej nagrody.
Za najlepszy film dokumentalny został uznany ukraiński "20 dni w Mariupolu" Mstysława Czernowa, będący zapisem zbrodni wojennych dokonywanych w tym mieście przez wojska rosyjskie.
Polskim akcentem, oprócz "Strefy interesów", jest nagroda w kategorii najlepszy brytyjski krótkometrażowy film animowany dla "Crab Day", którego twórcami są Ross Stringer, Bartosz Stanisławek i Aleksandra Sykulak.
BAFTA 2024. Oto pełna lista laureatów:
Najlepszy film
- "Oppenheimer" — LAUREAT
- "Biedne istoty"
- "Anatomia upadku"
- "Przesilenie zimowe"
- "Czas krwawego księżyca"
Najlepszy film brytyjski
- "Strefa interesów" — LAUREAT
- "Dobrzy nieznajomi"
- "How to Have Sex"
- "Napoleon"
- "The Old Oak"
- "Biedne istoty"
- "Ulica Rye Lane"
- "Saltburn"
- "Georgie ma się dobrze"
- "Wonka"
Najlepszy debiut brytyjskiego reżysera, scenarzysty lub producenta
- "Blue Bag Life"
- "Bobi Wine: Prezydent z getta"
- "Earth Mama" — LAUREAT
- "How to Have Sex"
- "Czy jest tam ktoś?"
Najlepsza aktorka
- Fantasia Barrino, "Kolor purpury"
- Sandra Hüller, "Anatomia upadku"
- Carey Mulligan, "Maestro"
- Margot Robbie, "Barbie"
- Vivian Oparah, "Ulica Rye Lane"
- Emma Stone, "Biedne istoty" - LAUREATKA
Najlepszy aktor
- Bradley Cooper, "Maestro"
- Colman Domingo, "Rustin"
- Paul Giamatti, "Przesilenie zimowe"
- Barry Keoghan, "Saltburn"
- Cillian Murphy, "Oppenheimer" — LAUREAT
- Teo Yoo, "Poprzednie życie"
Najlepsza aktorka drugoplanowa
- Emily Blunt, "Oppenheimer"
- Danielle Brooks, "Kolor purpury"
- Claire Foy, "Dobrzy nieznajomi"
- Sandra Hüller, "Strefa interesów"
- Rosamund Pike, "Saltburn"
- Da’Vine Joy Randolph, "Przesilenie zimowe" — LAUREATKA
Najlepsza aktorka drugoplanowa
- Emily Blunt, "Oppenheimer"
- Danielle Brooks, "Kolor purpury"
- Claire Foy, "Dobrzy nieznajomi"
- Sandra Hüller, "Strefa interesów"
- Rosamund Pike, "Saltburn"
- Da’Vine Joy Randolph, "Przesilenie zimowe" — LAUREATKA
Najlepszy film nieanglojęzyczny
- "20 dni w Mariupolu"
- "Anatomia upadku"
- "Poprzednie życie"
- "Śnieżne bractwo"
- "Strefa interesów" — LAUREAT
Najlepszy film dokumentalny
- "20 dni w Mariupolu" — LAUREAT
- "Jon Batiste: Amerykańska symfonia"
- "Ucieczka z Utopii"
- "Nieustannie: Historia Michaela J. Foxa"
- "WHAM!"
Najlepszy film dokumentalny
- "20 dni w Mariupolu" — LAUREAT
- "Jon Batiste: Amerykańska symfonia"
- "Ucieczka z Utopii"
- "Nieustannie: Historia Michaela J. Foxa"
- "WHAM!"
Najlepsza reżyseria
- Justine Triet, "Anatomia upadku"
- Andrew Haigh, "Dobrzy nieznajomi"
- Alexander Payne, "Przesilenie zimowe"
- Bradley Cooper, "Maestro"
- Christopher Nolan, "Oppenheimer" - LAUREAT
- Jonathan Glazer, "Strefa interesów"
Najlepszy scenariusz oryginalny
- "Anatomia upadku" — LAUREAT
- "Barbie"
- "Przesilenie zimowe"
- "Maestro"
- "Poprzednie życie"
Najlepszy scenariusz oryginalny
- "Anatomia upadku" — LAUREAT
- "Barbie"
- "Przesilenie zimowe"
- "Maestro"
- "Poprzednie życie"
Najlepsza obsada
- "Dobrzy nieznajomi"
- "Anatomia upadku"
- "Przesilenie zimowe" — LAUREAT
- "How to Have Sex"
- "Czas krwawego księżyca"
Najlepsze zdjęcia
- "Czas krwawego księżyca"
- "Maestro"
- "Oppenheimer" — LAUREAT
- "Biedne istoty"
- "Strefa interesów"
Najlepsza muzyka
- "Czas krwawego księżyca"
- "Oppenheimer" — LAUREAT
- "Biedne istoty"
- "Saltburn"
- "Spider-Man: Poprzez multiwersum"
Najlepsza scenografia
- "Barbie"
- "Czas krwawego księżyca"
- "Oppenheimer"
- "Biedne istoty" — LAUREAT
- "Strefa interesów"
Najlepsze efekty specjalne
- "Twórca"
- "Strażnicy Galaktyki: Volume 3"
- "Mission: Impossible — Dead Reckoning Part One"
- "Napoleon"
- "Biedne istoty" — LAUREAT
Najlepszy dźwięk
- "Ferrari"
- "Maestro"
- "Mission: Impossible — Dead Reckoning Part One"
- "Oppenheimer"
- "Strefa interesów" — LAUREAT
Najlepszy brytyjski krótkometrażowy film animowany
- "Crab Day" — LAUREAT
- "Visible Mending"
- "Wild Summon"
Brytyjski film krótkometrażowy
- "Festival of Slaps"
- "Gorka"
- "Jellyfish and Lobster" — LAUREAT
- "Such a Lovely Day"
- "Yellow"
Brytyjska wschodząca gwiazda kina (Rising Star Award)
- Jacob Elordi
- Ayo Edebiri
- Phoebe Dynevor
- Mia McKenna-Bruce — LAUREATKA
- Sophie Wilde
Najlepsze kostiumy
- "Barbie"
- "Czas krwawego księżyca"
- "Napoleon"
- "Oppenheimer"
- "Biedne istoty" — LAUREAT
Najlepszy montaż
- "Anatomia upadku"
- "Czas krwawego księżyca"
- "Oppenheimer" — LAUREAT
- "Biedne istoty"
- "Strefa interesów"
Najlepsza charakteryzacja
- "Czas krwawego księżyca"
- "Maestro"
- "Napoleon"
- "Oppenheimer"
- "Biedne istoty" — LAUREAT