Podczas 17. edycji Mastercard OFF CAMERA już po raz kolejny zaprezentowane zostaną filmy, które wyróżniły się na festiwalach z całego świata. Dobrze znana widzom sekcja "Festiwalowe Hity" koncentruje się na najbardziej oryginalnych, najlepiej ocenianych i najchętniej oglądanych przez festiwalową społeczność produkcjach.

REKLAMA

Tegoroczne zestawienie porusza tematy charakterystyczne dla współczesnych społeczeństw, zgłębiając problemy przedstawicieli różnych wyznań, grup wiekowych i płci. Jednak produkcje, które znaleźć będzie można w tegorocznej sekcji "Festiwalowe Hity", rzucą nowe światło na zagadnienia mające znaczenie bez względu na którykolwiek z wymienionych aspektów.

Blaga’s Lessons

Owdowiała, emerytowana, siedemdziesięcioletnia nauczycielka Blaga pada ofiarą telefonicznego przestępstwa. Tracąc oszczędności życia, które chciała przeznaczyć na nagrobek dla niedawno zmarłego męża, kobieta postanawia wziąć sprawy w swoje ręce. W poczuciu głębokiej frustracji i upokorzenia pozostawia za sobą dotychczasowy zbiór przekonań, tworząc nową hierarchię wartości, na ścieżce przestępstwa i własnego poczucia sprawiedliwości. Domykający trylogię poświęconą współczesnym problemom społecznym Bułgarii film Stephana Komandareva, to jeden z największych przebojów ostatniego sezonu festiwalowego. Określany jako bułgarski Breaking Bad, to wielokrotnie nagradzany na całym świecie, trzymający w napięciu thriller z wyrazistą kreacją Eli Skorchevy.

Reżyseria: Stephan Komandarev

Scenariusz: Stephan Komandarev, Simeon Ventsislavov

Zdjęcia: Vesselin Hristov

Muzyka: Kalina Vasileva

Obsada: Eli Skorcheva, Gerasim Georgiev, Rozalia Abgarian, Ștefan Denolyubov, Ivan Barnev

Kraj: Bułgaria/Niemcy

Rok produkcji: 2023

Czas: 114 min/kolor

Nagrody: MFF w Karlowych Warach - Najlepszy film, Najlepsza aktorka (Eli Skorcheva), Nagroda jury ekumenicznego; MFF w Rzymie - Nagroda Główna Jury; MFF w Goa - Najlepszy reżyser

Bogu dzięki, chłopiec

Fabuła "Bogu dzięki, chłopiec", oparta na doświadczeniach rodziny samego reżysera (debiutujący Amjad Al-Rasheed), eksploruje różnice klasowe i problem prawa spadkowego w Jordanii, które determinuje dziedziczenie majątku wyłącznie przez mężczyzn. Gdy Nawal (w nagradzanej roli Mouny Hawy) traci nagle męża, musi zmierzyć się z brakiem spadkobiercy oraz presją wynikającą z kłopotliwej przeszłości zmarłego męża. Będąca w żałobie kobieta, wraz z córeczką stają przed trudnym wyborem, którego konsekwencje mogą okazać się katastrofalne. Film Amjada Al-Rasheeda, to pierwszy w historii jordański film pokazany na festiwalu w Cannes. Debiut został świetnie przyjęty, jako wstrząsający społeczny dramat, często porównywany do dzieł Asghara Farhadiego. Po okraszonej sukcesem premierze na Lazurowym Wybrzeżu, film zaczął zdobywać uznanie na festiwalach na całym świecie.

Reżyseria: Amjad Al-Rasheed

Scenariusz: Amjad Al-Rasheed, Rula Nasser, Delphine Agut

Zdjęcia: Kanamé Onoyama

Muzyka: Jerry Lane

Obsada: Mouna Hawa, Haitham Omari, Yumna Marwan, Salwa Nakkara, Mohammed Al Jizawi

Kraj: Jordania/Francja/Arabia Saudyjska/Katar/Egipt

Rok produkcji: 2023

Czas: 113 min/kolor

Nagrody: MFF w Cannes - Najlepszy Europa Label Cinemas, Nagroda Fundacji Gan; MFF w Salonikach - Najlepsza rola (Mouna Hawa); MFF Camerimage w Tourniu - Najlepszy film (Konkurs debiutów reżyserskich)

The Royal Hotel

Pochodzące z Ameryki przyjaciółki Hanna i Liv (w tych rolach Julia Garner i Jessica Henwick ) postanawiają spędzić lato w podróży po Australii. Kiedy kobietom kończą się pieniądze, zmuszone są do podjęcia na miejscu tymczasowej pracy. Postawione w wymagającej sytuacji, decydują się na górniczą osadę na prowincji, gdzie prowadzony jest jedyny lokalny bar. Amerykanki szybko dostosowują się do specyficznego klimatu tego miejsca, pełnego alkoholu, wyzywających spojrzeń i seksistowskich żartów. Spędzenie w takich warunkach kilku tygodni wymaga od bohaterek hartu ducha i wypracowania nowej strategii. Jest to konieczne tym bardziej, że wkrótce zostaną postawione w sytuacji, która wymknie się spod kontroli. W swoim najnowszym filmie, utalentowana australijska reżyserka Kitty Green kontrastuje kobiecą siłę i solidarność z toksyczną męskością, umiejscawiając akcję w australijskich bezdrożach. "The Royal Hotel" to klimatyczna opowieść, która łączy w sobie elementy trzymającego w napięciu thrillera z feministycznym kinem zemsty.

Reżyseria: Kitty Green

Scenariusz: Kitty Green, Oscar Redding

Zdjęcia: Michael Latham

Muzyka: Jed Palmer

Obsada: Julia Garner, Jessica Henwick, Herbert Nordrum, Hugo Weaving, Dylan River

Kraj: Australia/Wielka Brytania

Rok produkcji: 2023

Czas: 90 min/kolor

Nagrody: MFF w San Sebastián - Nagroda RTVE-Otra Miranda

The New Boy

Akcja nowego filmu Warwicka Thorntona osadzona jest w latach 40. XX wieku, w odległej placówce pełniącej rolę schroniska dla porzuconych dzieci. Anonimowy chłopiec o rdzennych korzeniach trafia tam pod opiekę nadzwyczaj pobożnej siostry zakonnej Eileen (Cate Blanchett). Choć siostra Eileen okazuje dużo empatii, konsekwentnie dąży do nawracania młodych na religię chrześcijańską. Staje się to dla kobiety szczególnym wyzwaniem, gdy niektórzy podopieczni, w tym nowy chłopiec, zamiast komunikować się po angielsku, porozumiewają się niewerbalnie. Mimo trudności językowych tych dwoje zdaje się kontaktować w sposób niemal duchowy, do czego przyczyniać może się fascynacja chłopca rzeźbionym krucyfiksem. Wywołujące szereg niełatwych do wyjaśnienia zjawisk zainteresowanie chłopca, staje się dla siostry Eileen intrygującą zagadką. "The New Boy" to kolejna poruszająca opowieść Thorntona o rdzennej ludności Australii i kolonialnej spuściźnie, imponująco zilustrowana klimatyczną muzyką Nicka Cave'a i Warrena Ellisa.

Reżyseria: Warwick Thornton

Scenariusz: Warwick Thornton

Zdjęcia: Warwick Thornton

Muzyka: Nick Cave, Warren Ellis

Obsada: Cate Blanchett, Aswan Reid, Debroah Mailman, Wayne Blair, Shane Brady

Kraj: Australia

Rok produkcji: 2023

Czas: 116 min/kolor

Nagrody: MFF Camerimage w Toruniu - Złota Żaba

Holly

Pewnego dnia, gdy piętnastoletnia Holly (w tej roli zjawiskowa debiutantka Cathalina Geeraerts) dzwoni do szkoły, by poinformować o swojej nieobecności, wybucha pożar, w którym ginie kilkoro uczniów. Pogrążona w żałobie społeczność próbuje odnaleźć ukojenie w kolektywnym przeżywaniu tej tragedii. Na czele grupy wolontariuszy staje nauczycielka Anna. Wyraźnie zaintrygowana niezwykłą intuicją Holly kobieta, szybko zauważa, że obecność piętnastolatki przynosi dotkniętym trudnym doświadczeniem ludziom niespodziewaną ulgę. Sytuacja eskaluje, gdy od empatycznej bohaterki lokalna społeczność zaczyna wymagać coraz więcej, posiłkując się jej niezwykłą energią i wpływem na otoczenie. Prezentowany w konkursie ostatniego weneckiego festiwalu nowy film Fien Troch to przejmujące studium zbiorowej traumy. Belgijska reżyserka kontynuuje w nim swoje twórcze zainteresowania związane ze skomplikowaną emocjonalnością nastolatków i potrzebą wiary w sytuacjach kryzysowych.

Reżyseria: Fien Troch

Scenariusz: Fien Troch

Zdjęcia: Frank van den Eeden

Muzyka: Johnny Jewel

Obsada: Cathalina Geraerts, Felix Heremans, Greet Verstraete, Serdi Faki Alici, Els Deceukeller

Kraj: Belgia/Holandia/Luksemburg/Francja

Rok produkcji: 2023

Czas: 103 min/kolor

Tegoroczna, siedemnasta już edycja Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA odbędzie się w Krakowie od 26 kwietnia do 5 maja. Szczegóły na offcamera.pl