Jan Klata został wybrany nowym dyrektorem Teatru Narodowego w Warszawie - poinformowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Reżyser rozpocznie kadencję z początkiem nowego sezonu teatralnego, czyli we wrześniu.
"Formuła zamknięta konkursu na dyrektora Teatru Narodowego w Warszawie została wypracowana w porozumieniu z przedstawicielami środowiska i dyrekcją Teatru" - poinformowało na swojej stronie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jan Klata studiował reżyserię w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie oraz na Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Był asystentem Jerzego Grzegorzewskiego, Jerzego Jarockiego oraz Krystiana Lupy. Na swoim koncie ma ponad 30 spektakli zrealizowanych na deskach polskich i zagranicznych teatrów. W latach 2013-2017 był dyrektorem Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.
Jego debiutem reżyserskim był "Rewizor" Nikołaja Gogola (Teatr im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, 2003). Pozycję reżysera potwierdziła natomiast oryginalna inscenizacja "Hamleta" Williama Shakespeare’a, zatytułowana "H." (Teatr Wybrzeże w Gdańsku, 2004).
Wśród spektakli wyreżyserowanych przez Jana Klatę największe uznanie zyskały: "Mechaniczna pomarańcza" według powieści Anthony’ego Burgessa (Wrocławski Teatr Współczesny, 2005), "Transfer!" (Wrocławski Teatr Współczesny, 2006), "Szewcy u bram" według Stanisława Ignacego Witkiewicza (TR Warszawa, 2007), "Sprawa Dantona" Stanisławy Przybyszewskiej (Teatr Polski we Wrocławiu, 2008) czy adaptacja "Trylogii" Henryka Sienkiewicza (Narodowy Stary Teatr w Krakowie, 2009).
Za inscenizację "Króla Leara" Williama Shakespeare’a (2013) Jan Klata został laureatem prestiżowej nagrody Złotego Yoricka przyznawanej najlepszej polskiej interpretacji szekspirowskich dzieł. To także laureat Paszportu Polityki i Nagrody im. Konrada Swinarskiego - przyznawanej przez redakcję miesięcznika "Teatr" - dla najlepszego reżysera sezonu.
W latach 2013-2017 Jan Klata był dyrektorem Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.
Opinia prowokatora i skandalisty, jawna niechęć okazywana nowej dyrekcji przez część zasłużonych aktorów Starego Teatru, wraz z kilkoma niezręcznymi zachowaniami samego dyrektora wywołały konflikty i kontrowersje wokół niektórych spektakli ("Do Damaszku", 2013) i decyzji (zawieszenie prób "Nie-Boskiej komedii" w reżyserii radykalnego politycznie artysty chorwackiego Oliviera Friljicia). Trwająca kilka miesięcy burza spowodowała, że bez większej uwagi przeszła znakomita inscenizacja "Termopil polskich" Tadeusza Micińskiego wystawiona przez Klatę w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Natomiast na macierzystej scenie powstał kolejny dyptyk: "Ubu króla" Alfreda Jarry'ego (2014) - pozornie zjadliwie karykaturalny, ale niepozbawiony akcentów serio, świadomie utrzymany w tandetnej estetyce obraz Polski i Polaków, oraz "Król Lear" Williama Szekspira (2013) - spektakl wysmakowany estetycznie i precyzyjnie skomponowany, z przejmującą rolą Jerzego Grałka jako Leara - starego i niedołężnego papieża - napisał prof. Dariusz Kosiński, przypominając, że w roku 2015 Klata wyreżyserował w krakowskim teatrze własną wersję "Wroga ludu" Henrika Ibsena.
12 maja 2017 r. premierą "Wesela" wg Stanisława Wyspiańskiego Klata pożegnał się z dyrekcją Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.
W 2024 r. artysta przygotował dwa przedstawienia - "Państwo / Der Stadt" Platona we własnej adaptacji, reżyserii i opracowaniu muzycznym w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie oraz "Folwark zwierzęcy" wg George'a Orwella w Teatrze Śląskim im. Wyspiańskiego w Katowicach.
Jest laureatem wielu nagród, m.in. Paszportu "Polityki" (2006) i Nagrody im. Konrada Swinarskiego przyznanej przez miesięcznik "Teatr" dla najlepszego reżysera sezonu 2007/2008 za "Sprawę Dantona" (2008), nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009).
Zdobył ponad 40 nagród i wyróżnień na festiwalach w Polsce.