Platforma Airbnb oferuje szansę przeżycia niezwykłego doświadczenia udawanej bitwy gladiatorów w rzymskim Koloseum. Pomysł ten nie spotkał się jednak z pozytywną reakcją ze strony polityków, którzy przypominają, że jest to zabytek, a nie park rozrywki.
Firma Airbnb we współpracy z Parkiem Archeologicznym Koloseum, który jest odpowiedzialny za nadzór nad zabytkiem, podpisały umowę na 1,5 miliona dolarów dotyczącą organizacji niezwykłego doświadczenia. Będzie mogło wziąć w nim udział zaledwie 16 turystów. Mowa o udawanej bitwie gladiatorów, która ma odbyć się w murach rzymskiego Koloseum.
W ramach ogłoszonej w zeszłym tygodniu promocji Airbnb potencjalni gladiatorzy mogą rejestrować się na platformie wynajmu krótkoterminowego od 27 listopada, aby mieć szansę stać się jednym z 16 kwalifikujących się do udziału w bitwie. Wystąpią oni przeciwko sobie w pełnym stroju gladiatora w maju 2025 roku. Doświadczenie jest darmowe, ale uczestnicy będą musieli sami zorganizować sobie transport i zakwaterowanie w Wiecznym Mieście.
Uczestnicy będą mieli możliwość wejścia do budynku nocą - poza godzinami zwiedzenia, ubrania specjalnej zbroi oraz stoczenia walki na arenie. Wszystko to związane jest z premierą filmu "Gladiator II" Ridleya Scotta.
"Poczujesz przypływ adrenaliny, piasek między palcami i ciężar zbroi. W katakumbach Koloseum usłyszysz echa gladiatorów z przeszłości i niepowtarzalny szczęk oręża na jego arenie. Ścierając pot z czoła, zobaczysz księżyc odbijający się w kamiennych murach. Zostaniesz gladiatorem" - tak Airbnb reklamuje wydarzenie na swojej stronie internetowej.
In honor of Gladiator II, Airbnbs new experience allows you and your friends to battle at the Roman Colosseum - $0 per person- Private access after dark- Gladiator combatSee @gladiatormovie only in cinemas this November (in US theatres November 22). pic.twitter.com/iqKMO5mXhV
FilmUpdatesNovember 13, 2024
Nie wszyscy jednak zachwalają ten pomysł. Rzymski radny ds. kultury, Massimiliano Smeriglio, poprosił platformę o anulowanie wydarzenia. Smeriglio twierdzi, że promocja jest obrazą dla historycznej rangi Koloseum i nie jest on sam w swoim sprzeciwie.
Przewodnicząca Komisji Kultury Rzymu Erica Battaglia, ostrzegła, że miejsce dziedzictwa UNESCO nie może zostać przekształcone w park rozrywki.
Ze względu na to, co reprezentuje, Koloseum jest miejscem światowego dziedzictwa i należy dążyć do jego ochrony oraz do uczynienia go dostępnym dla wszystkich i zapobiegania, aby stało się miejscem żartów dla wybranych - powiedziała Battaglia cytowana przez CNN.
Podobne zdanie na ten temat ma Enzo Foschi, polityk centrolewicowej Partii Demokratycznej. "Nie jesteśmy w Disneylandzie, jesteśmy w Rzymie" - powiedział Foschi, krytykując jednocześnie decyzję parku.
Airbnb se ha unido a la promocin de "Gladiator II" con una experiencia nica en el Coliseo de Roma. Ofrecer una visita al monumento y la posibilidad de participar en luchas de gladiadores. || Ms info https://t.co/hAkImZb8Jo pic.twitter.com/ROqqcCnH4c
ReasonWhyNovember 18, 2024
Park Archeologiczny Koloseum pozostaje jednak nieugięty. Twierdzi, że wydarzenie odbędzie się poza godzinami otwarcia i nie będzie zakłócać dostępu do obiektu. "Współpraca ma na celu połączenie konserwacji, edukacji i innowacji, aby przybliżyć coraz szerszej publiczności bogactwo kulturowe amfiteatru" - stwierdzono w oświadczeniu cytowanym przez CNN. Dodano, że 1,5 miliona dolarów ma zostać przeznaczonych na konserwację i bieżącą renowację obiektu.
Rzym, który będzie gościć miliony odwiedzających podczas ogłoszonego przez Watykan Świętego Roku Jubileuszowego 2025, już teraz zmaga się z problemem nadmiernej turystyki. Miasto próbuje znaleźć równowagę między zarządzaniem swoimi ofertami kulturalnymi a przekształceniem miasta w to, co niektórzy określają parkiem rozrywki.
Zarządzający Fontanną di Trevi, która przechodzi obecnie gruntowną renowację, wkrótce zaczną ograniczać dostęp turystów i być może wprowadzą sprzedaż biletów dla zdwiedzających.