Mimo sprzeciwu ekologów, nurków jaskiniowych i archeologów, meksykański rząd niszczy teren zlokalizowany w niezwykle ważnym dla badaczy terenie. Projekt Maya Train w Meksyku ma przynieść rozwój półwyspu Jukatan. Ale jeden kontrowersyjny odcinek przebiega przez dżunglę zagrażając niektórym z najbardziej złożonych i delikatnych systemów jaskiń na świecie. Ostatnio znaleziono tam prehistoryczny szkielet człowieka pochodzący sprzed 8 tys. lat - podaje portal NBC News. Jego dokładne zbadanie stoi pod znakiem zapytania z uwagi na powstającą tam dużą kolejową inwestycję.
Do odkrycia tego niezwykłego fragmentu prehistorycznego szkieletu doszło w podwodnej jaskini w Tulum w Meksyku 10 września 2022 r.
Archeolog jaskiniowy Octavio del Rio powiedział, że wraz z kolegą Peterem Brogerem podczas nurkowania zauważyli rozbitą czaszkę i szkielet częściowo pokryty osadem.
Nie wiemy, czy ciało zostało tam złożone, czy w tym miejscu ta osoba zmarła - powiedział Del Rio. Jak podkreślił, zbadanie tego znaleziska będzie wymagało bardzo dużo czasu, a proces badawczy może zostać zakłócony planowaną tam przez rząd inwestycją kolejową.
Zdaniem Octavio del Rio, podnoszący się poziom morza stopniowo zalewał jaskinie, dlatego odnaleziony szkielet leżał w tym miejscu tak długi czas, bo 8 tysięcy lat. Jak zaznaczył, dostanie się do niego bez nowoczesnego sprzętu do nurkowania byłoby niemożliwe.
MEXICO CITY (AP) A prehistoric human skeleton has been found in a cave system that was flooded at the end of the last ice age 8,000 years ago, according to a cave-diving archaeologist on Mexicos Caribbean coast. pic.twitter.com/1Qnts0cNzx
WalkerATXSeptember 13, 2022
W pobliżu terenu, gdzie dokonano odkrycia, meksykański rząd planuje dużą inwestycję. Chodzi o budowę trasy kolejowej dla szybkich pociągów turystycznych.
Zdaniem Octavio del Rio, jaskinie i zapadliska na karaibskim wybrzeżu Meksyku mogą kryć jeszcze wiele takich prehistorycznych ludzkich szczątków, ale dostanie się do nich może być niemożliwe przez turystyczny, kolejowy projekt "Maya Train".
Mexicos ambitious Maya Train project is supposed to bring development to the Yucatan Peninsula. But one controversial stretch cuts a more than 68-mile swath through the jungle, threatening some of the most complex and fragile cave systems in the world. https://t.co/e2TbNePhHb pic.twitter.com/ge86CUttNz
APAugust 22, 2022
Del Rio, który w przeszłości współpracował już z Narodowym Instytutem Antropologii i Historii w Meksyku przy różnorodnych projektach, powiadomił już tę instytucję o swoim odkryciu. Archeolog z instytutu Carmen Rojas przekazała mu, że miejsce to zostało już zarejestrowane i będzie zbadane przez oddział stanu Quintana Roo Holocene Archeology Project.
Del Rio obawia się, że gdyby do wiadomości publicznej trafiła informacja, gdzie dokładnie znajduje się znaleziony prehistoryczny szkielet, miejsce to mogłoby zostać naruszone i splądrowane.
W miejscu znajdującym się w pobliżu odkrycia wycięto już pas dżungli, aby położyć tam tory kolejowe i teren ten może zostać zniszczony przez tę inwestycję. Istnieje o wiele więcej badań, które należy wykonać, aby poprawnie zinterpretować znalezisko - podkreślił Del Rio.
Del Rio bada ten region od trzech dekad, a w 2002 roku brał udział w odkryciu i skatalogowaniu szczątków znanych jako Kobieta z Naharonu. To znalezisko pochodzi sprzed około 13 tys. lat wstecz. Szkielet ten został odkryty w pobliskim systemie jaskiń w 2007 roku.
Prezydent Andres Manuel Lopez Obrador robi wszystko, aby ukończyć projekt Maya Train w ciągu ostatnich dwóch lat swojej kadencji, mimo sprzeciwów ekologów, nurków jaskiniowych i archeologów. Jego działania mogą zakłócić badania starożytnych szczątków.
Vida y Esperanza, whose name means Life and Hope," is a clutch of about 300 people. The largely Maya inhabitants fear the train line will pollute the caves that supply them with water, endanger their children and cut off their access to the world. https://t.co/m6ra7o9vhz pic.twitter.com/bpxR8Du7Kq
APAugust 22, 2022
Naukowcy twierdzą, że projekt ciężkiej, szybkiej kolei podzieli przybrzeżną dżunglę i często będzie przebiegał nad delikatnymi wapiennymi jaskiniami, których eksploracja - ze względu na to, że są zalane, kręte i często niewiarygodnie wąskie - może zająć dekady. Jaskinie wzdłuż części wybrzeża zostały już zniszczone przez budowę specjalnych konstrukcji trasy kolejowej z cementowymi palami używanymi do podtrzymywania ciężaru.
950-kilometrowa linia Maya Train ma przebiegać po nierównej pętli wokół półwyspu Jukatan, łącząc kurorty nadmorskie i stanowiska archeologiczne. Najbardziej kontrowersyjny odcinek to ponad 68-kilometrowy pas przez dżunglę między kurortami Cancun i Tulum.
Zdaniem Del Rio, plan budowy trasy przez dżunglę powinien ulec zmianie. Chcemy, aby zmienili trasę w tym miejscu, ze względu na znaleziska archeologiczne i ich ogromne znaczenie - powiedział Del Rio.