Katastrofa samolotu etiopskich linii lotniczych: maszyna ze 157 ludźmi na pokładzie rozbiła się w okolicach miasta Debre Zeit w środkowej Etiopii. Nikt ze 149 pasażerów i 8 członków załogi nie przeżył. Wśród podróżnych była dwójka Polaków - tę informację przekazaną przez prezesa Ethiopian Airlines potwierdziła w rozmowie z RMF FM rzeczniczka polskiego MSZ-etu. W niedzielę wieczorem podano, że w katastrofie zginęło 19 pracowników instytucji powiązanych z ONZ. Szef etiopskich linii Tewolde GebreMariam ujawnił, że pilot boeinga "zgłaszał kłopoty i chciał zawrócić".
Należący do Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX 8 leciał z Addis Abeby do stolicy Kenii, Nairobi. Ze stolicy Etiopii wystartował o 08:38 lokalnego czasu, a sześć minut później zniknął z radarów. Rozbił się w pobliżu miasta Debre Zeit (dawniej Bishoftu), 62 kilometry na południowy wschód od Addis Abeby.
Wczesnym popołudniem czasu polskiego linie lotnicze oficjalnie potwierdziły, że nikt ze 149 pasażerów i 8 członków załogi nie przeżył katastrofy.
Wkrótce potem dyrektor generalny Ethiopian Airlines - Tewolde GebreMariam - potwierdził w trakcie konferencji prasowej, że pasażerowie boeinga pochodzili z 33 krajów.
Najliczniejszą, bo 32-osobową, grupę stanowili Kenijczycy. Kanadyjczyków było na pokładzie 18, Etiopczyków 9, Włochów 8 - podobnie jak Chińczyków i Amerykanów.
Wśród 149 podróżnych była również dwójka Polaków. Tę podaną pierwotnie przez prezesa Ethiopian Airlines informację po ponad dwóch godzinach potwierdziła w rozmowie z dziennikarzem RMF FM Mariuszem Piekarskim rzeczniczka polskiego resortu dyplomacji Ewa Suwara.
Jak wcześniej wyjaśniała, MSZ weryfikował dane etiopskiego przewoźnika własnymi kanałami: dyplomatycznymi i konsularnymi, na miejscu informację o Polakach na pokładzie boeinga próbował potwierdzać również polski ambasador w Addis Abebie.
Musimy mieć pewność, czy Polacy weszli na pokład, ile osób i kto to był - podkreślała Ewa Suwara.
Międzynarodowa Organizacja ds. Migracji (IOM) podala w niedzielę wieczorem, że ze wstępnych ustaleń wynika, iż w niedzielnej katastrofie Boeinga w Etiopii zginęło 19 pracowników instytucji powiązanych z ONZ.
Jak podano w oświadczeniu zamieszczonym na stronie internetowej tej instytucji, ofiary pracowały m.in. dla IOM, Biura Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR), Banku Światowego, Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, Programu Środowiskowego Organizacji Narodów Zjednoczonych, Światowego Programu Żywnościowego.
Przyczyny katastrofy nie są na razie znane.
W trakcie konferencji prasowej szef Ethiopian Airlines podał jedynie, że "pilot zgłosił kłopoty i chciał zawrócić" do Addis Abeby oraz że "dostał na to pozwolenie".
Równocześnie Tewolde GebreMariam zaznaczył, że "jest za wcześnie, by spekulować o przyczynach: wskaże je dochodzenie".
Monitorujący ruch lotniczy "Flightradar" podaje z kolei, że prędkość wznoszenia maszyna była niestabilna. Szwedzki portal publikuje wykresy dotyczące pierwszych trzech minut - zakończonego tragedią po 6 minutach - lotu samolotu etiopskich linii lotniczych. Wynika z nich, że po wzniesieniu się na wysokość około dwóch i pół kilometra samolot wznosił się i opadał.
Ethiopian Airlines przekazały na Twitterze, że kapitanem był na pokładzie Boeinga 737 Yared Getachew - pilot z ponad 8000 wylatanych godzin. Pierwszy oficer Ahmed Nur Mohammod Nur miał wylatanych 200 godzin.
Kilka godzin po katastrofie Tewolde GebreMariam przybył na miejsce, gdzie samolot uderzył w ziemię, a zrobione mu wtedy zdjęcie Ethiopian Airlines opublikowały na swoich profilach w mediach społecznościowych. Za ich pośrednictwem Tewolde przekazał również bliskim ofiar "wyrazy najgłębszego współczucia i kondolencje":
Accident Bulletin no. 2Issued on march 10, 2019 at 01:46 PM pic.twitter.com/KFKX6h2mxJ
flyethiopian10 marca 2019
Znacznie wcześniej - na długo przed pojawieniem się potwierdzonych informacji o losie pasażerów i załogi boeinga - kondolencje złożyła bliskim ofiar kancelaria premiera Etiopii.
W imieniu rządu i narodu Etiopii chcielibyśmy przekazać najszczersze kondolencje tym, którzy w katastrofie należącego do Ethiopian Airlines Boeinga 737 stracili swoich bliskich - napisali urzędnicy kancelarii w krótkim twitterowym oświadczeniu:
The Office of the PM, on behalf of the Government and people of Ethiopia, would like to express its deepest condolences to the families of those that have lost their loved ones on Ethiopian Airlines Boeing 737 on regular scheduled flight to Nairobi, Kenya this morning.
PMEthiopia10 marca 2019
Alex Macheras, brytyjski ekspert lotniczy, współpracujący m.in. ze Sky News czy BBC, podał na Twitterze, że maszyna, która rozbiła się w pobliżu Debre Zeit, to nowy samolot, włączony do floty Ethiopian Airlines zaledwie cztery miesiące temu:
Ethiopian Airlines flight #ET302 dropped from radar 6 minutes after departure from Addis AbabaThe jet is a brand new Boeing 737 MAX 8 - delivered to the airline just four months ago. pic.twitter.com/o01HDgEI16
AlexInAir10 marca 2019
Na profilu Flightradar24 możemy natomiast przeczytać, że Boeing 737 MAX 8 swój pierwszy lot odbył w październiku 2018:
Flight #ET302 was performed by a Boeing 737 MAX 8 aircraft with registration ET-AVJ and serial number 62450. First flight was in October 2018. pic.twitter.com/zLatoC4BNE
flightradar2410 marca 2019
Światowe media zwracają uwagę, że samolot tego samego typu - Boeing 737 MAX 8 - należący do indonezyjskich tanich linii lotniczych Lion Air, rozbił się w październiku 2018 roku wkrótce po starcie z lotniska w Dżakarcie. Zginęło wówczas 189 ludzi.
Nie ma obecnie żadnych dowodów na związek między obiema katastrofami. Faktem jest natomiast, że w obu przypadkach rozbił się nowy samolot tego samego typu: Boeing 737 MAX 8 - i w obu przypadkach do tragedii doszło wkrótce po starcie.
Amerykańska CNN - zwracając uwagę na te fakty - cytowała jednak równocześnie Geoffreya Thomasa, redaktora naczelnego "Airline Ratings", zdaniem którego między obiema katastrofami istnieją "znaczące różnice".
Z drugiej strony stacja podkreślała również, że producent samolotów - Boeing Airplanes - przekazał w lakonicznym komunikacie na Twitterze, że "uważnie przygląda się sytuacji":
Boeing is aware of reports of an airplane accident and is closely monitoring the situation.
BoeingAirplanes10 marca 2019
W późniejszym, nieco dłuższym, oświadczeniu koncern wyraził "głęboki smutek" z powodu śmierci załogi i pasażerów lotu 302 oraz "płynące z serca współczucie" dla bliskich ofiar.
Producent zapewnił również o gotowości do wsparcia Ethiopian Airlines przez swój zespół techniczny:
Boeing Statement on Ethiopian Airlines Flight 302: https://t.co/0jyiFuGHIE pic.twitter.com/NfE5S4LSlz
BoeingAirplanes10 marca 2019
Boeing 737 MAX 8 to nowy model: po raz pierwszy maszyna tego typu wzbiła się w powietrze niespełna dwa lata temu. Obecnie samoloty te - zamówione już w pięciu tysiącach egzemplarzy - trafiają do wielu linii lotniczych na całym świecie: w tym do polskiego LOT-u i przewożącego w naszym kraju najwięcej pasażerów Ryanaira.
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Obawy o nowy model boeinga: 737 MAX. Maszyny kupuje m.in. LOT >>>>
Państwowe Ethiopian Airlines są natomiast - jak podaje Reuters - jednym z największych przewoźników w Afryce, jeśli wziąć pod uwagę liczebność floty. W 2018 roku linie spodziewały się - jak wynikało z ich wcześniejszych oświadczeń - 10,6 miliona pasażerów.