"To konsekwencja niedopatrzenia podczas procesu produkcji gry. Ta karta nigdy nie powinna była znaleźć się w zestawie i pragniemy wyrazić głębokie ubolewanie z powodu błędu" - napisała w oświadczaniu firma Mattel, która wydała za oceanem grę edukacyjną Apple to Apple, gdzie na jednej z kart pada określenie "nazistowska Polska".
.@Mattel During #WWII Poland was occupied by Nazi Germany #Apples2Apples game! Dont distort basic historical facts. pic.twitter.com/Dq0z0ENV7a
GermanNaziCampsApril 24, 2015
Jesteśmy świadomi, że w starszej wersji gry Apple to Apple zawarty został nieodpowiedni opis filmu "Lista Schindlera". Nasz zespół ds. gier odkrył błąd i usunął kartę. Chcielibyśmy przeprosić za to ogromne niedopatrzenie, szczególnie w obliczu niedawnych obchodów Yom HaShoah (Dnia Pamięci o Holokauście i Bohaterstwie) na świecie - czytamy w oświadczeniu firmy Mattel.
Jak twierdzi Stephanie Cota Teithelabaum z firmy Mattel, kartę usunięto w 2013 roku, gdy tylko zespół zauważył błąd. Dodaje jednak: To możliwe, że egzemplarze starej wersji gry znajdują się jeszcze na niektórych sklepowych półkach.
Konsumentom posiadającym starą wersję gry Mattel gwarantuje, że bezpłatnie wymieni starą wersję gry na nową.
Przypomnijmy, że skandal dotyczy popularnej gry karcianą "Apples", w której dzieci mają łączyć hasło z jednej karty z definicją znajdującą się na drugiej. W jednej z edycji gry pt. "Party Tin" znalazła się karta, na której dzieci mogą przeczytać, że film "Lista Schindlera" w reżyserii Stevena Spielberga z 1993 roku opowiada "prawdziwą historię katolickiego przedsiębiorcy, który uratował 1 tys. Żydów z nazistowskiej Polski".
Na opakowaniu pudełka, w którym znalazła się ta kontrowersyjna karta, producent zamieścił informację, że sprzedano już ponad 3 mln egzemplarzy. O jej istnieniu jako pierwszy poinformował wieczorem polonijny "Nowy Dziennik", zaalarmowany przez jedną z czytelniczek.
Na rynku istnieje kilka wersji i wydań gry "Apples" i nie we wszystkich znajduje się karta z określeniem "nazistowska Polska". Nie ma jej w wydaniu dostępnym obecnie w sprzedaży w Waszyngtonie, na opakowaniu którego Mattel chwali się już 7 mln sprzedanych egzemplarzy.
(mal)