Szef firmy OceanGate ukrył ostrzeżenia o katastrofalnym stanie łodzi Titan, a do jej budowania zatrudniał m.in. stażystów z college’u– takie ustalenia przynosi magazyn „The New Yorker”. W katastrofie łodzi na północnym Atlantyku zginęło pięc osób, w tym właściciel firmy.
Według magazynu, założyciel i szef OceanGate Stockton Rush wielokrotnie ignorował ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa łodzi Titan, budowanej w celu organizowania wypraw do spoczywającego na głębokości ponad 4 km wraku transatlantyka Titanic.
"The New Yorker" powołuje się m.in. na publikacje z gazetki szkolnej Washington State University, gdzie jeden ze studentów omawiając udział w projekcie budowy Titana napisał, że "(...) cały system elektryczny - to był nasz projekt, wdrożyliśmy go i działa". "Jesteśmy u progu tworzenia historii i wszystkie nasze systemy są na miarę Titanica. To niesamowite uczucie!" - dodał we wspomnianej publikacji.
Ten entuzjastyczny opis "The New Yorker" zestawił z krytyczną opinią byłego dyrektora OceanGate ds. operacji morskich Davida Lochridge’a, który określił Titana jako "cytryną" i ostrzegał, że łódź nie nadaje się do podwodnych wypraw.
Jak ujawnia magazyn, w 2018 roku Lochridge stwierdził, że "kilka krytycznych systemów Titana jest wadliwych lub niesprawdzonych". W szczegółowym raport wyliczył swoje obawy, w tym dotyczące m.in. wykonanego z włókna węglowego kadłuba jednostki, który według ekspertów mógł ulec implozji.
"Dopóki odpowiednie działania naprawcze nie zostaną wdrożone i zakończone, (Titan - przyp. red.) nie powinien być obsadzony (przez załogę - przyp. red.) podczas żadnej z nadchodzących prób" - napisał Lochridge, który po dostarczeniu tego raportu został zwolniony.
Szef OceanGate przeforsował wówczas decyzję, że... testy kadłuba Titana nie są konieczne.
Zamiast tego, łódź miała otrzymać "akustyczny system monitorowania awarii", który ostrzegałby załogę "z wystarczającą ilością czasu na zatrzymanie opadania i bezpieczny powrót na powierzchnię". W praktyce - jak wskazuje "The New Yorker" - "tego typu analiza akustyczna pokazałaby tylko, kiedy komponent (łodzi - przyp. red.) ma ulec awarii - często milisekundy przed implozją - i nie wykryłaby żadnych istniejących wad przed wywarciem nacisku na kadłub" przez potężne ciśnienie mas wody.
OceanGate CEO used college interns to design subs electrical system: report https://t.co/uUswATKY8M pic.twitter.com/eGvm2bnUaA
nypostJuly 3, 2023
"The New Yorker" wskazuje, że inni producenci podobnych łodzi nie używają włókna węglowego w konstrukcjach kadłubów. Pod ogromnym ciśnieniem - jak mówi cytowany przez magazyn ekspert - "jest to kapryśny (...) materiał", a włókno węglowe rozszczepia się. Inaczej zachowuje się metal, który poddany ogromnym naciskom zwiększa swoją wytrzymałość.
Amerykańskie media przypomniały również, że szef OceanGate nie zatrudniał do projektu Titana "50-letnich białych facetów z doświadczeniem wojskowym". Stockton Rush przekonywwał, że taka wiedza jest niepotrzebna, ponieważ "każdy może prowadzić łódź podwodną za pomocą kontrolera do gier wideo za 30 dolarów".
W katastrofie Titana, do której doszło 18 czerwca, zginęło pięciu pasażerów łodzi. Śmierć poniósł wówczas szef OceanGate 61-letni Stockton Rush, 58-letni brytyjski miliarder Hamish Harding, 77-letni francuski badacz i odkrywca Paul-Henri Nargeolet oraz 48-letni pakistański biznesmen Shahzad Dawood i jego 19-letni syn Sulajman.
Uczestnicy wyprawy Titanem płacili 250 tys. dolarów za udział w rejsie.
Ekipy ratownicze wyłowiły szczątki zatopionej łodzi. Według wstępnych ustaleń ekspertów, przyczyną katastrofy była implozja kadłuba Titana i jego zmiażdżenie w wyniku ciśnienia mas oceanicznych.
Kontakt z załogą łodzi został utracony po 1 godz. i 45 minutach od zanurzenia.