Rosja i Chiny otworzyły most transgraniczny. Towarzyszył temu pokaz fajerwerków. Nowa przeprawa zacieśnia współpracę gospodarczą między oboma krajami. Rosjanie mają także nadzieję, że pomoże w odbudowaniu gospodarki tego kraju, która ucierpiała na sankcjach nałożonych w związku z wojną w Ukrainie.
While the #US is busily impoverishing the #EU and imposing sanctions that hurt their economy, #Russia and #China are opening the first automobile bridge across the Amur River between the two countries to start cargo traffic that will help boost trade turnover to $200 billion. pic.twitter.com/JoBT5k0oZf
ejmalraiJune 10, 2022
Most prowadzi przez rzekę Amur i łączy rosyjskie miasto Błagowieszczeńsk z chińskim miastem Heihe. Ma nieco ponad kilometr długości i kosztował 19 miliardów rubli (ponad 300 milionów dolarów) - informuje agencja RIA Novosti.
Budowa przeprawy rozpoczęła się w 2016, a zakończyła cztery lata później - w maju 2020 roku. Otwarcie mostu zostało jednak opóźnione ze względu na pandemię koronawirusa.
Otworzona w piątek konstrukcja ma skrócić dystans podróży towarów między krajami o 1500 kilometrów. Za przejazd będzie trzeba jednak zapłacić 8700 rubli (około 150 dolarów).
Otwarciu mostu towarzyszył pokaz fajerwerków. Ciężarówki przejechały z obu stron konstrukcji, którą ozdobiono flagami Rosji i Chin.
Russia and China opened a new cross-border bridge. The bridge links the Russian city of Blagoveshchensk to the Chinese city of Heihe across the Amur river https://t.co/VIiRtlxYpE pic.twitter.com/799vfwvSho
ReutersJune 11, 2022
W dzisiejszym podzielonym świecie most Błagowieszczeńsk-Heihe między Rosją a Chinami ma szczególne znaczenie symboliczne - powiedział na otwarciu mostu przedstawiciel Kremla Jurij Trutniew.
Chiny chcą pogłębić praktyczną współpracę z Rosją we wszystkich dziedzinach - zadeklarował z kolei chiński wicepremier Hu Chunhua.
Moskwa liczy, że nowa trasa zwiększy wymianę handlową z Chinami i pozwoli Rosji odbudować gospodarkę po nałożonych na nią przez Zachód sankcjach związanych z wojną w Ukrainie. Pekin jest obecnie głównym odbiorcą rosyjskich surowców naturalnych i produktów rolnych.
Rosyjski minister transportu Witalij Sawielew powiedział, że most pomoże zwiększyć roczny handel między Rosją a Chinami do ponad 1 mln ton towarów. Według prognoz Moskwy, w 2024 roku wartość handlu z Pekinem osiągnie 200 miliardów dolarów.