Niezwykła wystawa przyciąga tłumy zwiedzających w Paryżu. Chodzi o tzw. immersyjną ekspozycję znanego na całym świecie francuskiego mistrza "malarstwa naiwnego" - Henriego Rousseau, zwanego Celnikiem.
Henri Rousseau nazywany był często Celnikiem, bo pracował w Paryskim Miejskim Urzędzie Akcyzowym. Specjaliści podkreślają, że chodzi o malarza samouka, którego obrazy były na początku niedoceniane i wręcz wyśmiewane, bo sprawiały wrażenie nieudolnie namalowanych i przedstawiających bardzo naiwną wizję świata. Stąd zresztą termin - "malarstwo naiwne".
Paryska ekspozycja to tzw. wystawa immersyjna. Na murach centrum ekspozycyjnego Ateliers des Lumieres (Pracownia Świateł) wyświetlane są wielkie, animowane reprodukcje dzieł słynnego Celnika.
Henri Julien Félix Rousseau, znany jako Celnik Rousseau (le Douanier Rousseau), to francuski malarz naiwny, który żył w latach 1844-1910. Jego twórczość zyskała uznanie dopiero pod koniec jego życia i już po jego śmierci, stając się istotnym punktem odniesienia dla późniejszych kierunków w sztuce, takich jak surrealizm i sztuka prymitywna.
Henri Rousseau urodził się w Laval we Francji w rodzinie rzemieślniczej. Nie odebrał formalnego wykształcenia artystycznego. Malowanie stało się jego pasją stosunkowo późno - dopiero po czterdziestym roku życia zaczął tworzyć na poważnie.
Rousseau malował w stylu, który określa się mianem sztuki naiwnej lub prymitywistycznej. Jego obrazy cechują się uproszczoną perspektywą, intensywnymi kolorami i niezwykłą, niemal baśniową atmosferą. Nie dbał o akademicką poprawność ani realistyczne odwzorowanie rzeczywistości - jego malarstwo było intuicyjne, pełne fantazji i tajemniczości.
Najbardziej znane dzieła Rousseau to przede wszystkim jego egzotyczne pejzaże, takie jak "Sen", "Wąż atakujący czarownika" czy "Tygrys w tropikalnej burzy". Mimo że nigdy nie podróżował do egzotycznych krajów, inspirację czerpał z ilustracji w książkach oraz wizyt w paryskich ogrodach botanicznych i zoo.
Jego twórczość obejmowała także portrety oraz sceny miejskie, często o lekko surrealistycznym charakterze.
Początkowo jego obrazy spotykały się z niezrozumieniem i krytyką ze strony akademickiego świata sztuki. Jednak artyści awangardowi, tacy jak Pablo Picasso, Guillaume Apollinaire czy André Breton, dostrzegli w jego pracach świeżość, niezależność od akademickich reguł i autentyczność wizji artystycznej. Rousseau stał się prekursorem malarstwa naiwnego. Jego sztuka pokazała, że artysta nie musi być szkolonym akademikiem, aby tworzyć dzieła pełne ekspresji i siły oddziaływania.
Dziś Celnik Rousseau uznawany jest za jednego z najważniejszych malarzy przełomu XIX i XX wieku, a jego obrazy znajdują się w największych światowych muzeach. Według wielu specjalistów, jego twórczość stanowi dowód na to, że pasja i oryginalna wizja artystyczna mogą przełamywać granice konwencji i inspirować kolejne pokolenia.