Po piątkowym wypadku budowlanym na autostradzie D-1 słowacki minister transportu Jan Pocziatek zarządził wstrzymanie budowy całego odcinka Janovce-Jablonov. Wiadukt zostanie zburzony. Ministerstwo skontroluje też inne budowy prowadzone przez spółkę Boegl i Krysl.

Kolejną komisję śledczą powołał minister spraw wewnętrznych Robert Kaliniak. Wiemy jedynie to, że podczas prac betoniarskich zawaliła się konstrukcja wiaduktu pomiędzy dwiema podporami. Cały proces trwał kilka sekund. Elementy konstrukcji runęły razem z robotnikami z wysokości 30 metrów - powiedział szef MSW.

Minister wyraził przekonanie, że "gdyby respektowano wszystkie przepisy bezpieczeństwa i normy techniczne, do tragedii z pewnością by nie doszło". Moje wątpliwości budzi między innymi wybór firmy Boegl i Krysl, która stawiała wiadukt nad torami kolejowymi w Studence koło Ostrawy - oświadczył Kaliniak. Wiadukt ten runął bowiem w sierpniu 2008 roku na tory przed przejazdem pociągu EuroCity Comenius relacji Kraków-Praga. Maszynista pociągu zdążył jedynie włączyć hamowanie awaryjne, jednak do katastrofy doszło. Zginęło w niej siedem osób, a 67 zostało rannych. Wyrok w tej sprawie, której akta liczą 15 tysięcy stron, jeszcze nie zapadł.

Nie chcę niczego sugerować przed zakończeniem śledztwa, ale trzeba postawić sobie zasadnicze pytanie - czy firma, która miała podobny problem, jest godna zaufania? - powiedział szef słowackiego MSW.

Przetarg na wykonanie odcinka autostrady D-1 zatwierdził poprzedni rząd premier Ivety Radiczovej. Ekspert budowlany Ladislav Budzy powiedział słowackiemu radiu publicznemu, że "o jakości prac budowlanych mogła przesądzić cena przetargu". Niekiedy w ślad za niską ceną idą materiały niższej jakości - dodał.

W katastrofie zginęło czterech robotników


W piątkowej katastrofie na autostradzie D-1 we wschodniej Słowacji w pobliżu miejscowości Kurimany, niedaleko miasta Nowa Wieś Spiska, zginęło czterech robotników. Dwunastu znajduje się nadal w szpitalach, w tym trzech w stanie ciężkim.

A-1 to najdłuższa autostrada na terenie Słowacji łącząca zachód ze wschodem kraju. Po dokończeniu budowy ma mieć 517 km długości.