Kanadyjska policja postanowiła wykorzystać portal społecznościowy Facebook do szukania zaginionych dzieci. Chodzi o szybką informację, docierającą do wielkiej liczby ludzi, co może zwiększyć szanse odnalezienia zaginionego czy też porwanego dziecka.
Kanada jest - jak poinformowały w piątek kanadyjskie media za Facebookiem - pierwszym krajem, który zdecydował się wykorzystać w tych celach siłę informacji 400 mln aktywnych użytkowników tego portalu na całym świecie. W Kanadzie jest ich 15 mln, a w samym Ontario ponad 7 mln. Współpracę z Facebookiem podjęła właśnie prowincja Ontario, a nieco przed nią Nowy Brunszwik i Wyspa Księcia Edwarda.
Tak zwany Amber Alert, czyli informacja o zaginionych dzieciach, publikowana przez policję w prowincjach, które zdecydowały się na współpracę z Facebookiem, będzie umieszczany na tym portalu społecznościowym. Ponadto ci użytkownicy, który zaliczą stronę z danymi z Amber Alert do swoich przyjaciół na Facebooku, będą otrzymywać specjalne alerty.
Media podkreślają, że szybka informacja o zaginionych jest szczególnie ważna w ciągu pierwszych 24 godzin. Wówczas najwięcej osób może zwrócić uwagę na istotne szczegóły.
Precyzyjniejsze działania podejmowane w przypadkach zaginięcia dzieci to także konsekwencja ubiegłorocznych zarzutów stawianych policji w Ontario po zaginięciu ośmioletniej dziewczynki. Policja nie umieściła jej wówczas na liście Amber Alert, bo - jakoby - jej przypadek nie spełniał takich kryteriów jak przekonanie policji, że dziecko zostało porwane i że grozi mu niebezpieczeństwo oraz posiadanie informacji o osobie podejrzanej lub podejrzanym pojeździe. 26 tysięcy osób podpisało się wówczas pod petycją wzywającą rząd Ontario do przejrzenia kryteriów Amber Alert.
Amber Alert powstał, gdy w 1996 roku porwana i brutalnie zamordowana została dziewięcioletnia Amber Hagerman. Mieszkańcy Arlington w Teksasie, skąd pochodziła dziewczynka, doprowadzili do utworzenia AMBER, czyli America's Missing: Broadcast Emergency Response, systemu szybkiej informacji o zaginionych dzieciach, wykorzystującego rożne dostępne media. W Kanadzie system funkcjonuje pod tą samą nazwą od 2002 roku.