Pofalowana wstęga, która rozwija się w stronę miasta - tak będzie wyglądała naziemna część nowego, podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Dach i wnętrze budynku jest tak zaprojektowane, żeby było jak najwięcej otwartej, jasnej przestrzeni. To ma być przyjazne dla pasażerów, którzy nie powinni gubić się na dworcu i szukać peronów.

REKLAMA

Na dworzec będą dwa wejścia: wschodnie i zachodnie. Wschodnie wejście nawiązuje do historii, bo boczne ściany, które będzie przykrywał szklany dach w kształcie łagodnej fali, będą stanowiły skopiowane fasady starego dworca Łódź Fabryczna. W tej części znajdą się dojścia do podziemnych parkingów dla samochodów i postojów dla taksówek. Będzie też nowa linia tramwajowa, biegnąca przy ul. Składowej.

Wejście zachodnie będzie od strony ul. Kilińskiego i będzie łączyć się z placem miejskim, a w dalszej perspektywie będzie widać park im. Sienkiewicza. Wygląda dość ładnie, nowocześnie - tak oceniają projekt podróżni, którym reporterka RMF FM Agnieszka Wyderka pokazała zdjęcia nowego dworca Łódź Fabryczna. Ciekawe połączenie właśnie starego z nowym. Nawiązanie do Łodzi Fabrycznej. Inny pasażer kolei mówi: Będzie to miejsce ładne, przestronne i myślę, że podróże będą milsze dzięki temu. Młoda dziewczyna ocenia projekt pod względem estetycznym: Uważam, że ten kształt fali jest naprawdę interesujący i miły dla oka. Jeszcze inny młody człowiek, który często korzystał ze starego dworca, największą wagę przywiązuje do funkcjonalności: Schowanie dworca pod ziemią, to całkiem niezły pomysł. Zdecydowanie więcej jest przestrzeni i jeszcze tym bardziej, gdy porównamy go ze starym dworcem. Jeżeli nie będzie tak pachniało, jak na starym, to też będzie super.

Nowy dworzec Łódź Fabryczna w liczbach:

- 4 perony kolejowe

- 8 torów kolejowych

- 24 przystanki autobusowe (komunikacji miejskiej, regionalnej, międzymiastowej i międzynarodowej)

- 3 poziomy parkingów podziemnych dla około 960 samochodów

- całość na 3 poziomach (platformach), na jakie został podzielony podziemny dworzec

- najdłuższy w Polsce tunel kolejowy - 2 km, gdzie po czterech torach będą jeździły pociągi (dalekobieżne, regionalne, aglomeracyjne i kolei dużych prędkości)

- najniższa platforma (tam, gdzie będą pociągi) to 16,5 metra pod ziemią

- hala dworca (z poczekalnią, kasami i miejscem na działalność handlowo-usługową) będzie 8 metrów pod ziemią

- podziemne parkingi na poziomie -11, -14 i -17 metrów

- koszt budowy dworca to około miliard 700 milionów złotych (brutto).