Nierzetelna obsługa, nieprecyzyjne cenniki, brud i źle przechowywana żywność. To główne grzechy polskiej gastronomii wytknięte w raporcie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Inspektorzy handlowi sprawdzili prawie pół tysiąca lokali. W 8 na 10 przypadków stwierdzili nieprawidłowości. Najgorzej jest w miejscach, gdzie spędzamy wakacje i ferie.
Kontrolowane lokale wybrano losowo, na podstawie skarg konsumentów oraz rekontroli. Najlepiej wypadły bary mleczne i fast foody. Sprawdzano między innymi, czy konsumenci dostają taką ilość produktów, jaką zamówili, czy kelnerzy prawidłowo wydają resztę oraz paragon, czy w każdym barze znajduje się cennik informujący również o gramaturze potraw, objętości i składnikach napojów.
Zamiast dorsza - tańszy czarniak, a zamiast soku - napój lub nektar, o ćwierć kilo lżejsza sałatka od masy deklarowanej w menu - to niektóre z nieprawidłowości w zakresie rzetelności obsługi. Najczęściej kwestionowano zaniżanie masy potraw i ilości alkoholu w drinkach. Ponadto inspektorzy stwierdzili stosowanie tańszych składników. W kilku restauracjach kelnerzy automatycznie doliczali opłatę za serwis bez wcześniejszego poinformowania klienta.
Zamawiając posiłek w restauracji, zawierasz umowę. Klient jest zobowiązany do zapłaty, a restauracja do wykonania usługi zgodnie z umową. Jeśli niewłaściwie ją wykonano, mamy prawo do reklamacji. Nieprawidłowości zgłaszamy od razu obsłudze. Możemy żądać posiłku zgodnego z zamówieniem lub obniżenia ceny. Jeżeli kelner dolicza serwis do rachunku, musi o tym wcześniej poinformować konsumenta.
W każdym lokalu gastronomicznym musimy znaleźć cennik, jadłospis wraz z informacją o masie potraw i objętości napojów oraz datą jego sporządzenia. Powinien się on znajdować wewnątrz lub na zewnątrz lokalu. W co drugiej restauracji, nocnym klubie, placówce zlokalizowanej w rejonach letniego i zimowego wypoczynku, czy dworcu nie przestrzegano tego obowiązku. Najlepiej pod tym względem wypadły bary mleczne.
Poznaj ceny przez złożeniem zamówienia, a nie dopiero przy płaceniu rachunku. Cennik musimy znaleźć w miejscu ogólnodostępnym. Co musi zawierać? Przede wszystkim datę jego wystawienia, nazwę potrawy, jej ilość oraz zawartość głównego składnika.
Zamrażanie produktów, które powinny być przechowywane w temperaturze dodatniej, niewłaściwa segregacja w lodówce, przeterminowane towary - to przykłady nieprawidłowości stwierdzanych przez Inspektorów w tym zakresie. Najwięcej zastrzeżeń stwierdzono w lokalach, gdzie wypoczywamy. Najlepiej wypadły bary na dworcach i sieciowe fast foody. Przeterminowane towary stwierdzano najczęściej w restauracjach i klubach. Kwestionowano m.in. niewłaściwe przechowywanie w chłodni i niesegregowanie żywności. Ponadto kontrolerzy mieli także zastrzeżenia do stanu sanitarnego.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że wszelkie zastrzeżenia dotyczące nierzetelnej obsługi czy niewłaściwej jakości zamówionych potraw można zgłaszać w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej. Ponadto bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw uzyskamy od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Szczegółowych informacji udziela także Federacja Konsumentów pod numerem telefonu 0 800 007 707.