Łącznie 210 mln zł kar nałożył prezes UOKiK na spółkę Allegro prowadzącą najpopularniejszą w Polsce platformę zakupów internetowych. Pierwsza kara 4 mln zł związana jest z przepisami o ochronie konsumentów, natomiast druga, która wynosi 206 mln zł, dotyczy złamania reguł konkurencji polegających na faworyzowaniu własnego sklepu internetowego kosztem konkurencyjnych sprzedawców.
Prezes UOKiK nałożył na Allegro karę w wysokości ponad 206 mln zł za nadużywanie pozycji dominującej - poinformował urząd w czwartek w komunikacie. Wcześniej spółka Allegro poinformowała, że za stosowanie klauzul niedozwolonych została ukarana karą w wysokości prawie 4 mln zł.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje, w których nałożył łącznie ponad 210 mln zł kar na spółkę Allegro - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w czwartek.
Jak wyjaśniono w komunikacie UOKiK, zwłaszcza dla małych przedsiębiorców możliwość sprzedaży na portalu allegro.pl może być jedynym sposobem na dotarcie do dużej grupy klientów. Allegro w relacjach ze sprzedawcami korzystającymi z platformy allegro.pl pełni podwójną funkcję. Z jednej strony umożliwia prowadzenie sprzedaży w internecie, z drugiej rywalizuje na tej samej platformie z innymi sprzedawcami, prowadząc własny sklep - Oficjalny Sklep Allegro (OSA).
Reagując na skargi sprzedawców UOKIK przeprowadził postępowanie i dopatrzył się, że Allegro w niedozwolony sposób wykorzystywało swoją pozycję na rynku.
Przedsiębiorca w niedozwolony sposób wykorzystywał pozycję rynkową, faworyzując własny sklep internetowy kosztem konkurencyjnych sprzedawców na platformie allegro.pl - podano w komunikacie UOKiK.
Skutki tej praktyki mogli odczuć również konsumenci, którzy mogli mieć ograniczoną możliwość wyszukania najlepszej dla siebie oferty. Spółka - zamiast podjąć działania pozwalające na optymalizację własnej działalności sprzedażowej na zasadach równej konkurencji - rozpoczęła strategię faworyzowania własnej działalności sprzedażowej, które możliwe było dzięki "podwójnej roli" Allegro - łączenia działalności platformy allegro.pl z działalnością sprzedaży detalicznej na tej platformie - wyjaśnia prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Allegro na potrzeby własnej działalności sprzedażowej korzystało również z zespołu funkcji sprzedażowych lub promocyjnych na platformie allegro.pl, takich jak: kupony rabatowe, czarna belka, trzecia kropka, karuzela rekomendacji, możliwość zmian opisów i parametrów w opublikowanej ofercie, zmiana ceny opublikowanej oferty, podpowiadanie wyszukiwanej frazy, rekomendacja krzyżowa, formularz zwrotów, logotyp - oficjalny sklep. Niezależni sprzedawcy nie mieli możliwości korzystania z tych funkcji. Korzystanie z tych funkcji przez Allegro pozytywnie wpływało na efektywność sprzedaży ofert Allegro na różnych etapach procesu zakupowego, np. na etapie zakupu lub wzbudzenia zainteresowania ofertą Allegro, w tym wpływało na lepsze wyświetlanie i pozycjonowanie ofert Spółki względem ofert wystawianych przez niezależnych sprzedawców - doprecyzował urząd.
W komunikacie zaznaczono, że UOKIK nie kwestionuje prowadzenia przez Allegro własnego sklepu na platformie allegro.pl. Prawa antymonopolowego nie narusza również sam fakt tworzenia algorytmów sprzedażowych czy zbierania informacji o zachowaniach konsumentów lub sprzedających. Zabronione jest natomiast nadużywanie pozycji dominującej - podkreślono w komunikacie UOKiK.
Prezes UOKiK uznał także, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Za stosowanie niedozwolonych klauzul Allegro zostało ukarane na prawie 4 mln zł. Sprawa dotyczy "bezprawnego przyznania sobie przez spółkę możliwości zmiany regulaminów", m.in. w usłudze Smart.
O tej karze Allegro poinformowała w czwartek w komunikacie giełdowym.
Allegro należye do notowanej na warszawskiej giełdzie spółki Allegro.eu, a tym samym do konsorcjum funduszy private equity - Cinven, Permira i Mid Europa. Jest najpopularniejszą w Polsce platformę zakupów internetowych.