Od 1 września 2022 r. w klasie I szkoły ponadpodstawowej będzie wprowadzony nowy obowiązkowy przedmiot historia i teraźniejszość. Zastąpi wiedzę o społeczeństwie na poziomie podstawowym. Docelowo HiT będzie nauczany w klasie I i II - poinformowało kierownictwo MEiN.
Idea jest, ażeby w I i II klasie szkoły ponadpodstawowej wprowadzić przedmiot, którego treścią będzie historia najnowsza, historia drugiej połowy XX wieku, zaczynając od końca II wojny światowej - powiedział minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek na konferencji prasowej. Czarnek podkreślił, że będzie to "niezwykle ważny przedmiot z punktu widzenia znajomości historii najnowszej i rozumienia pewnych procesów historycznych, które mają bezpośrednie oddziaływanie na dzisiejszy stan rzeczy w Polsce, Europie i na świecie".
Zaznaczył, że powołany przez niego zespół ekspertów nadal pracuje nad przygotowaniem projektu podstawy programowej nowego przedmiotu Historia i teraźniejszość. Chcemy przedstawić jego obecny dorobek i stan prac - powiedział.
O wprowadzeniu HiT-u do programu nauczania w szkołach ponadpodstawowych minister Czarnek mówił w Porannej rozmowie w RMF FM już pod koniec października. Będą mieli HiT w szkołach. Tak jest - zapewniał wtedy minister edukacji.
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video
Ten nowy przedmiot ma wprowadzić ucznia do współczesnego świata, pozwolić połączyć treści historii najnowszej, historii po II wojnie światowej wraz z genezą tego, co działo się podczas II wojny światowej - mówił dziś na konferencji wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski.
Historia i teraźniejszość pojawi się we wszystkich typach szkół ponadpodstawowych od 1 września 2022 r. Będzie to przedmiot obowiązkowy dla wszystkich uczniów w klasie I i II. Wprowadzony będzie w miejsce przedmiotu wiedza o społeczeństwie nauczanego w zakresie podstawowym.
Nie chcemy zmieniać przedmiotu wiedza i społeczeństwo jako przedmiotu rozszerzonego, który nadal może być zdawany na maturze. Uważamy, że ten przedmiot powinien pozostać - powiedział Piontkowski. W tych liceach, gdzie uczniowie wybierają WOS jako przedmiot rozszerzony, on pozostaje w dotychczasowym zakresie - wyjaśnił. Zastanawiamy się nad ewentualną korektą podstaw programowych tego przedmiotu - dodał.
Zachowany zostanie obowiązkowy, regularny, chronologiczny, pełny kurs historii dla każdego ucznia szkoły ponadpodstawowej na lekcjach historii. Zakres historii, który do tej pory uczony był w szkole do 2004 r., czyli kończył się na momencie wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, poszerzony zostanie do 2015 r.
Historia i teraźniejszość to poszerzona wersja historii najnowszej, którą uczniowie przerabiają w klasie VIII (...). Chcemy, by oparta była o część zagadnień z wiedzy o społeczeństwie, tak, aby uczeń omawiając zagadnienia historyczne miał świadomość tego, jak przekłada się to na teraźniejszość, na współczesne funkcjonowanie świata, społeczeństwa i państwa - wskazał Piontkowski.
Poinformował też, że przedmiot historia i teraźniejszość będzie wprowadzany stopniowo: w roku szkolnym 2022/2023 będzie nauczany w klasie I, od roku 2023/2024 w I i w II klasie.
Zapewnił, że po wprowadzeniu nowego przedmiotu nie zmieni się łączna liczba godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych przewidzianych w ramowych planach nauczania dla szkół ponadpodstawowych.
Wyjaśnił, że wymiar godzin przedmiotu historia i teraźniejszość będzie wynosił 3 godziny w cyklu kształcenia w liceum ogólnokształcącym i technikum zamiast obecnych 2 godzin przeznaczonych na przedmiot Wiedza o społeczeństwie. Obecnie WOS realizowany jest po jednej godzinie w tygodniu. Jeśli chodzi o historię i teraźniejszość w klasie I, będzie to jedna godzina w tygodniu, a w klasie II - dwie godziny.
Zmieni się też wymiar godzin historii w cyklu kształcenia w zakresie podstawowym - z obecnych 8 i będzie wynosił 7. Piontkowski zapowiedział, że nauka historii w liceach będzie się kończyć w IV klasie z końcem pierwszego semestru. Wyjaśnił, że zmiana ta podyktowana jest tym, że uczniowie liceum i technikum skupiają się przede wszystkim na tych przedmiotach, z których przystępują do egzaminu maturalnego czy egzaminów zawodowych.
Zespół ekspertów, który pracuje nad przygotowaniem projektu podstawy programowej nowego przedmiotu historia i teraźniejszość, ma przygotować też propozycje zmian w podstawie programowej przedmiotów: historia (zakres podstawowy i rozszerzony) oraz wiedza o społeczeństwie (zakres rozszerzony) dla szkół ponadpodstawowych.
Efekty prac zespół ma przedstawić ministrowi edukacji i nauki do 30 listopada. W grudniu minister ma skierować do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych projekty nowelizacji rozporządzeń w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych.
W skład zespołu pracującego nad opracowaniem podstawy programowej przedmiotu Historia i teraźniejszość wchodzą: prof. Grzegorz Kucharczyk, prof. Mieczysław Stanisław Ryba, dr Robert Derewenda, dr Paweł Milcarek, dr Wojciech Muszyński, Włodzimierz Krzysztof Kowalczyk i Małgorzata Żaryn.